کد مطلب: 314852
2 مرداد 1396،‏ 10:36:41

یادداشت: فرزاد جهانبین

جایگاه الزام و التزام در موضوع حجاب

مرصادنیوز: حجاب از جمله ضروریات دینی و یکی از نماهای جامعه اسلامی است. از روایت نیز چنین برمی آید که در جامعه، زنان مسلمان آزاد به واسطه این حجاب از زنان ذمی و کنیزان شناخته می شدند.

یادداشت - علی جهانبین/ امام علی(ع): دلهای مردم گریزان است به کسی روی آورند که خوشرویی کند.

الزام به معنی وضع قوانین با ضمانت اجرا و قراردادن کیفر و مجازات برای متخلفان است.التزام به معنی  رعایت  و پایبندی به قواعد بدون هیچگونه دخالت حاکمیت و دستور خاصی است . در سابقه جامعه ما انواع این التزامات بسیار بوده و مردم بسیاری از  قواعد را به دلیل التزام ناشی از باورها  مراعات می کردند. 

از زمان مشروطه به بعد و با تولد ناقص مجلس قانونگذاری و طرح مساله جدیدی به نام  قانون که عمدتا هم جنبه سخت آن مد نظر بود، رفته رفته با تاکید بر الزام ها از اهمیت التزام ها کم شد. 

الزامی هم اگر بخواهد رخ بدهد باید از مسیر التزام باشد. به عبارتی الزام در صورتی که ناگزیر از آن هستیم باید در یک بسته دیده شود و مجموعه و زنجیره ای از اقدامات با هم اتفاق بیفتد. بحث حجاب از جمله این بحثهاست.

حجاب از جمله ضروریات دینی است و یکی از نماهای جامعه اسلامی می باشد. از روایت نیز چنین برمی آید که در جامعه، زنان مسلمان آزاد به واسطه این حجاب از زنان ذمی و کنیزان شناخته می شدند. 

به هر حال در این خصوص بحث فراوان است اما به نظر حقیر، بسته ای ندیدن مساله حجاب و تاکید بیش از حد بر الزام و حکومتی شدن موضوع باعث شده که در عمل، با ناکامیابیهایی مواجه شویم. این بسته مجموعه ای از خانواده و آموزش و پرورش تا فعالیتهای فرهنگی عمیق و نظارت مردمی و غیره را شامل می شود.

آیا واقعا می توان بدون اینکه خانواده در مجرای درست خود قرار بگیرد، حجاب را اصلاح کرد. خانواده نقش وتویی در اسلام دارد و حلال زادگی و حرام زادگی از جمله تعیین کننده ترین مسائل است. خانواده به تنهایی با نصف دین برابری می کند.

در اصل ده قانون اساسی، نقش وتویی نسبت به سایر قوانین دارد. آیا واقعا با این وضعیت ازدواج و طلاق و مهمتر از طلاق، طلاق های عاطفی که نیازهای مشروع افراد در خانواده اعم از نیازهای عاطفی و جنسی به درستی تامین نمی گردد می توان برای حجاب، کار موثری انجام داد. 

ما برای راحتی بانوان چه اقدامات کافی و درخوری انجام دادیم. چند پارک بانوان ساختیم تا خانمها در آن راحت باشند. چه اشکالی دارد که مدارس دخترانه پوشیده بشوند و دختران بدون روسری در مدارس حضور داشته باشند.  

یا به عنوان نمونه در پیمایش ملی که دانشگاه تهران در سال 95 انجام داده 65/9درصد پرسش شوندگان گفتند که با بی حجابی مخالفند اما اگر با بی حجابی مواجه شوند تذکر نمی دهند و تنها 21/4 گفتند که اینکار را انجام می دهند. به عبارتی امر به معروف و نهی از منکر از حالت مردمی به حالت حکومتی و مواجهه پلیس تغییر یافته است. کما اینکه به استناد پیمایش ملی سنجش دینداری ایرانیان که توسط ایسپا انجام شده بود نوشتم که امروز امربه معروف و نهی از منکر به عنوان مهمترین واجب دینی، جایگاه بسیار ضعیفی در جامعه ما دارد.حدود ۶۷ درصد گفته اند همیشه نماز می خوانند. حدود ۶۹ درصد گفته اند همیشه روزه می گیرند. اما این عدد در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، به ۲۱ درصد می رسد. 

در همین زمینه تاکید ما بر شل حجابها بدون توجه به با حجابها قابل توجه است. راستی ما همواره گفتیم که مانتوها کوتاهتر و کوتاهتر شده اما ندیدیم که مقنعه ها روسری شده و روسری ها، گل گلی که بخشی از آن هم از زیر چادر بیرون است! هر میزان نوع حجاب محجبه ها تغییر کرده، کیفیت شل حجابی و بی حجابی هم تغییر کرده است.
 

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

آخرین اخبار

پربازدیدها