کد مطلب: 340649
شنبه ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۱۴:۴۶

تعدد اماکن تاریخی کرمانشاه برای بازدید گردشگران نوروزی؛

از آتشکده شیان در اسلام آبادغرب تا مقبره برادر امام رضا(ع) در پاوه

مرصادنیوز: استان کرمانشاه اماکن تاریخی فراوانی برای بازدید گردشگران نوروزی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، نوروز همیشه فرصت مناسبی برای بازدید از اماکن تاریخی استان هاست. استان کرمانشاه نیز از جمله استان هایی است که در گوشه و کنار آن می توان آثار تاریخی فراوانی را دید که پتانسیل بازدید گردشگران را دارد.

از غرب تا شرق این استان و از شمال تا به جنوب آن، در هر یک از شهرستان ها آثارتاریخی متعددی وجود دارد که اسنادی برای تاریخی بودن این استان کهن است. می توان گفت که تقریبا از اکثر دوره های تاریخی حضور بشر بر کره خاکی، یادگاری در استان کرمانشاه به جای مانده است.

در ادامه با تعدادی از آثار تاریخی آشنا می شویم.

اثر تاریخی1600 ساله عصر ساسانی در گیلانغرب

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،به نقل از مطلع الفجر، شهر گیلانغرب کانونی از آثار تاریخی و باستانی است که  یکی از جاذبه های تاریخی که هر ساله تعداد زیادی ازمهمان های نوروزی وگردشگران را درگیلان غرب به خود جذب می کند "کاخ اربابی" در این شهراست.

این اثر تاریخی در قسمت ضلع جنوب شرقی شهر گیلانغرب با آثار یك آتشكده هنوز پابرجاست؛ این آثار تاریخی مشرف بر چشمه سراب مورت و در ضلع جنوبی كاخ اربابی قرار دارد و بنای آن به اواخر دوره ساسانی با قدمت تقریبا 1600سال بر می گردد كه در ایام نوروز میزبان مهمانان و گردشگران نوروزی بوده است.

بخش های مهمی از این آتشكده در نتیجه كاوش های باستان شناسی كه در سال های اخیر توسط میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده، پیدا شده است؛ آتشكده دارای فضای مركزی كه محل آتشدان با چهار طاقی در اطراف و پایه های طاق و اتاق های مجاور و همچنین راهروهایی در ضلع غربی آتشكده است.

در بخش شمالی آن ایوانی با دو ستون دارای گچ بری قرار گرفته كه بخشی از دیواره های قطور این قسمت كاملا مشهود است.

در ضلع جنوبی بنا اتاق های الحاقی وجود دارد كه احتمالا در دوران های متاخر از آن بعنوان كارگاه استفاده شده است؛ مصالح بكار رفته در احداث این بنا قلوه سنگ رودخانه ای با ملات گچ و ساروج و شفته آهك است و دیوارهای آن دارای اندود گچ است.

كف آتشكده با اندودی از گچ كف سازی شده است؛ این آتشكده در هر چهار ضلع دارای درب ورودی بوده و این امر حاكیست كه در اطراف آتشكده اتاق هایی وجود داشته كه احتمالا محل سكونت روحانیون آن بوده كه بخش هایی از آن هنوز هم هویداست اما هنوز كاووشی در آن صورت نگرفته است.

وجود بوته های درختچه كمیاب 'مورد' در حاشیه چشمه سراب و مجاورت این محوطه تاریخی اهمیت باستانی آنرا مضاعف نموده است چرا كه 'مورد' در نزد زردشتیان از اهمیت و تقدس خاصی برخوردار بوده بطوریكه آنرا نماد اهورا مزدا دانسته اند.

به لحاظ اینكه آب، خاك، آتش و باد در نزد زردشتیان مقدس بوده و برای آن تقدس خاصی قایل بوده اند لذا آتش را بعنوان یكی از عناصر چهارگانه مقدس در این مكان بر پا و نگهداری می كرده اند؛ در گذشته و امروزه نیز از "مورد" بهنگام برپایی مراسم در آتشكده های زردشتی استفاده می كنند.

80463040-3558466

مورد گیاهی درختچه ای با برگ های معطر و همیشه سبز و پایا است كه از نظر ظاهر شبیه انار بوده و بومی ناحیه مدیترانه ای است كه در سه نقطه اروپای جنوبی، هند و چند نقطه استثنایی ایران می روید كه یكی از این نقاط سراب گیلانغرب است؛ از نظر علمی عصاره مورد امروزه برای درمان بسیاری از بیماری ها حتی بیماری های صعب العلاج كاربرد اساسی دارد.

شهر گیلانغرب دارای ۳۴۶ اثر تاریخی شناسایی شده است که ۳۰۶ اثر آن ثبت گردیده است؛ مناطق گردشگری گلین، میاندار، ویژنان، داربادام، قلاجه، مله نی، دشت دیره، مناطق مرزی سومار، سدهای زاگرس، مخزنی، سراب مورد، و آثار تاریخی مهم کاخ اربابی، با قدمت ۲۵۰۰ سال، آتکشده ساسانی، حسن زوردار، چهل مرد، طاق فرهاد، قلعه مهرنگار، قلاع و… از مهمترین آثار تاریخی و گردشگری هستند.

بقعه مالک در سنقروکلیایی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد  به نقل از سهیل سنقر،  بقعه مالک در استان کرمانشاه واقع در شهرستان سنقروکلیایی و به فاصله یک کیلومتری مرکز شهر بر روی تپه ای ساخته شده است؛ این بقعه شامل بنای هشت ضلعی و گنبد آجری است؛ قطر ساختمان حدود 8 متر و اندازه هر ضلع آن 3/5 متر است.

از شیوه بنا می توان آنرا به دوره تیموریان منسوب دانست، مردم محل از روی کم اطلاعی این بقعه را به مالک اشتر سردار معروف حضرت علی (ع) نسبت می دهند. احتمال دارد مالک سنقر در زمان های دور در این محل مدفون باشد.

در سالهای اخیر در این بقعه حفره ای نظرها را جلب کرد که پس از تحقیق معلوم شد دخمه ای آجری و بند کشی شده در زیر بقعه قراردارد؛ در این محل 25 تابوت چوبی بدون تزئین بر روی یکدیگر قرار داشته است. درون تابوت ها اجسادی که به سنت اسلامی قرار گرفته بودند وجود داشته که به ایامی خیلی نزدیکتر از تاریخ بنای بقعه مرتبط بودند.

روح الله کتاب الهی متولد 1281 ش از معمران شهر سنقر در سال 1370 اظهار داشته است:  حدود 30 سال پیش عده ای خارجی و ایرانی با اتومبیل شبانه به سنقر وارد شدند و به بقعه مالک رفته سنگ جلوی در ورودی را برداشته و به داخل دخمه آن رفته و مقدار زیادی اشیا تاریخی نظیر زیورآلات شمعدان طلاجات و ..... را به سرقت بردند. سنگ های مرمر داخل بقعه را نیز بردند.

تقریبا سال 1379فردی پس از مطالعه کتاب دیرین راجع به بقعه مالک متوجه می شود که در سر آرامگاه زنجیری به وزن 8 کیلو آویزان است اما متاسفانه در آن سال ها به دلیل روشن کردن آتش در آرمگاه زنجیر طلا کاملا سیاه شده بود کسی متوجه آن نشده و سپس فردی زنجیره راخارج کرده و می برد.

تجمع مردم سنقر به هنگام یافتن تابوت ها

عکس ورودی سردابه بقعه

بقعه مالک هر ساله پذیرای مهمانان بسیاری از اقصی نقاط کشور است و همین مسئله باعث شده است که شهرستان سنقر جزو شهرهای مهمانپذیر استان کرمانشاه محسوب شود.

آتشکده چهار قاپی یا چهار تاقی در قصرشیرین

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد  به نقل از الوند خبر، آتشکده چهار قاپی، چهار تاقی (طاقی)، چهار قاپو یا به معنی چهار در، از جمله آتشکده‌ های دوره ساسانی است که در شهر مرزی قصر شیرین قرار دارد.

این آتشکده از نوع آتشکده‌ هایی است که دارای دالان طواف بوده و به مرور زمان رواق آن فرو ریخته است و تنها در برخی از قسمت‌ها، آثاری از آن دیده می‌ شود.

بنای تاريخی چهارقاپی احتمالا همزمان با نفوذ عثماني ها در اين منطقه به اين نام خوانده شده است، گرچه اين بنا در قرون چهارم و پنجم هجری قمری از سوی دامداران و صنعتگران به عنوان سكونتگاه كوتاه مدت نیز مورد استفاده قرار مي گرفته است.

آتشکده چهار قاپی، اتاقی مربع شکل به ابعاد ۲۵×۲۵ متر است و سقفی گنبدی شکل به قطر ۱۶ متر داشت که متأسفانه اکنون اثری از آن باقی نمانده است و تنها بقایای گوشواره‌ ها در چهار گوشه آن دیده می‌ شود. این اتاق مربع شکل دارای ۴ درگاه ورودی است که به رواق اطراف فضای مرکزی منتهی می‌ شوند.

در اطراف این بنا مجموعه اتاق‌ ها و فضاهایی وجود دارد که بخش‌ هایی از آن در نتیجه کاوش‌ های باستان‌ شناسی سال‌ های اخیر شناسایی شده است. این بنا با استفاده از مصالح محلی از قبیل لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده و گنبد آن آجری بوده است. آتشکده چهار قاپی از جمله بناهای تقویمی ایران بوده که جهت تشخیص شروع فصول سال از آن استفاده می‌ شده است. این اثر تاریخی به جا مانده از دوره ساسانیان در نتیجه جنگ تحمیلی دچار آسیب‌ های فراوانی شد.

آتشکده چهار قاپی در نزدیکی کاخ خسرو و شیرین قرار گرفته است.

عکس های زیر از چهار قاپی است که در سال 1911 ميلادی توسط يک مورخ بريتانيائی انداخته شده است.

 

آتشکده شیان در اسلام آبادغرب

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، به نقل از اسلام آباد خبر، ، آتشکده شیان در 3 کیلومتری روستای قلعه شیان از توابع دهستان شیان، بخش حمیل، شهرستان اسلام آبادغرب واقع شده که در سال 1384 توسط هیأتی از سوی سازمان میراث فرهنگی با هدف نجات بخشی از آثار تاریخی محدوده سد مخزنی شیان مورد کاوش قرار گرفت.

 

آتشکده مورد بحث به ابعاد 5/14 × 5 / 14 متر است که با استفاده از مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. این چهارتاقی همانند سایر چهارتاقی های هم عصر خود از چهار پایه مکعب مستطیل جدا از هم تشکیل شده که در زمان خود تاق هایی از دو سوی آنها را به یکدیگر مرتبط کرده و گنبدی مدور اجزاء این مجموعه را به هم پیوند می داده است.

در محل تلاقی اجزاء داخلی این پایه ها، گوشه هایی به طول و عرض متوسط 70 سانتیمتر ایجاد شده که در سطوح بالاتر، در داخل آنها گوشواره پایه گنبد قرار می گرفته است. در داخل فضای چهارتاقی، سکویی به ابعاد 15/ 3 × 15/3 متر، تعدادی پایه گچی با تزئینات قاشقی و صندوقچه های گچی وجود دارد.

در حد فاصل پایه ها، ورودی هایی در چهار جهت اصلی قرار دارد که همانند بسیاری از چهارتاقی های دوره ساسانی به راهرو طواف پشت جرزها مرتبط می شوند.

در ضلع شمالی این چهارتاقی، اتاقی به ابعاد 5/14 × 75/3 قرار دارد. به عقیده کاوشگر این آتشکده طی چهار مرحله ساخته شده که مرحله اول تا سوم متعلق به دوره ساسانی و مرحله چهارم مربوط به اوایل دوره اسلامی است.

طاق گرا در سرپل ذهاب

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، به نقل از بازی دراز، «طاق گرا» که در گردنه زیبای پاتاق واقع شده است و برخی از آن به‌عنوان اریکه سلطنتی یاد می‌کنند یکی از جاذبه‌های تاریخی سرپل‌ذهاب است.

در مورد کارکردهای این بنای زیبا نظرات متفاوتی وجود دارد که راه کاروان رو، توقفگاه موکب شاهی، پاسگاه مرزی، بنای یادبود یک پیروزی و … از جمله کارکردهای ذکر شده برای آن است که بر سر راه کرمانشاه به سرپل‌ذهاب قرار دارد.

از نظر معماری بنای طاق گرا فضای ایوان مانندی است که تماما از سنگ ساخته شده و به طرف جنوب مشرف به جاده سنگ فرش باستانی و با بلوک‌های سنگ به‌صورت مکعب مستطیل تراشیده شده ساخته شده است.

عرض دهانه طاق ۴٫۱۰ متر و عمق آن ۳٫۱۰ متر است و دیوارهای بنا با نقوش هندسی حجاری شده و در مورد قدمت این بنا اختلاف نظرهایی وجود دارد که برخی آن‌ را به دوره اشکانی و برخی آن‌ را به دوره ساسانی نسبت می‌دهند.

گور درخمه مادها در صحنه

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از امروله، گوردخمه‌های زیادی از دوران مادها و پس از آنان در سراسر ایران یافته شده‌است. با این وجود، بجز یک گوردخمه صخره‌ای در تپه حسنلو، هیچ گوردخمه دیگری مربوط به دوران پیش از مادها در ایران یافت نشده‌است. برعکس گوردخمه‌های زیادی از دوران پیش از ماد، در مناطق تحت نفوذ اورارتو (اطراف دریاچه وان در ترکیه امروزی) یافت شده‌است. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که گوردخمه‌ها بیش از آنکه ریشه و منشاء آشوری و مادی داشته باشند، به هنر معماری اورارتوها مرتبط هستند. به گوردخمه استودان (استخوان+دان) و گاهی به باور غلط «خرفت‌خانه» نیز گفته می‌شود.

گوردخمه صحنه یا گوردخمه‌ دربند در بدنهٔ کوه شوق علی واقع در شمال شهر صحنه و سمت راست رود دربند حجاری شده است. این گوردخمه‌ها در بین اهالی محل به قبر کیکاوس، فرهاد تراش و گور شیرین و فرهاد معروف است. در طول مسیر رسیدن به گور دخمه صحنه، که برخی آن را یکی از نادرترین گوردخمه های دوطبقه مادها می دانند، درختان میوه و درختان جنگلی وجود دارد که پوشش زیبایی را به این منطقه بخشیده اند.

در ارتفاعی که بیش از پنجاه متر از سطح رودخانه فاصله دارد، محلی به طول چهارده و نیم و ارتفاع یازده متر تراشیده‌اند و در آن دخمهٔ بزرگتر را ساخته‌اند که درگاه آن رو به جنوب است. در جلوی گوردخمه، فضای ایوان مانندی ایجاد کرده‌اند.

در جلوی این ایوان، صُفّه‌ای در صخره تراشیده‌اند. در دو طرف ایوان دو ستون سنگی وجود داشته که تنها پایه و بخشی از ساقه آن بر جای مانده است. این دو ستون بر اثر شلیک گلوله توپ توسط روس‌ها به منظور گشودن در ورودی از بین رفته است همچنین این کار موجب از بین رفتن حکاکی های سر در دخمه شده است. بر اساس بخش‌های باقی مانده، پایه ستون‌ها به شکل زنگوله برگشته است. بدنه این پایه ستون‌ها دارای شیارهایی شبیه به پایه ستون‌های دوره هخامنشی است.

در نمای بالا ورودی آرامگاه، تصویر خورشید بال داری حجاری شده است. در این گوردخمه بعد از ایوان ستون دار، ورودی دخمه قرار دارد که به اتاقی به ابعاد ۳×۲۰/۳ متر و ارتفاع ۵۴/۲ متر منتهی می شود. در هر یک از اضلاع شرقی و غربی این اتاق، سکویی ایجاد شده است. بر روی هر یک از این سکوها، قبری به طول ۱/۶۲ متر و عرض ۸۲ سانتیمتر کنده شده است.

در میان دو سکو، مدخل مستطیل شکلی وجود دارد که به اتاق زیرین مرتبط می شود. در داخل این اتاق، قبری در داخل سنگ کنده شده است. در کنار این قبر نیز سکویی دیده می شود. در دیوار شمالی این اتاق، دو طاقچه کوچک جهت قرار دادن نذورات و هدایا کنده شده است. با توجه به شکل پایه ستون، نوع تراش و سقف اتاق زیرین به نظر می رسد که این گوردخمه نیز متعلق به دوره [فراهخامنشی] باشد.

به فاصله یک صدمتری از گوردخمه بزرگ، گوردخمه دیگری وجود دارد که جهت آن به طرف شرق است. با توجه به این که نوع تراش این گوردخمه شبیه گوردخمه بزرگتر است، بنابراین می توان گفت که این دو دخمه هم زمان ساخته شده اند.

 

gurdsah2

gurdsah1 gurdsah3 gurdsah4  

حوض سنگی(ساعت آبی) در هرسین

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از دیوانگاه، حوض سنگی(ساعت آبی) در هرسین حوضی از سنگ یک پارچه است و وضعیت ظاهر آن به شکلی است که اهالی محل آن را ساعت آبی می‌دانند.

در وسط این حوض فواره‌ای سنگی به ارتفاع 55 سانتیمتر قرار دارد که از ناحیه پایین به شکل دوازده ضلعی نامنظم و از بالا هم شکل دایره‌ای در یک صفحه دوازده ضلعی است. در سطح دایره‌ای شکل حوض هم زائده‌ای مستطیل شکل دیده می‌شود. در مجاورت این حوض تخته سنگ دیگری قرار دارد که از دل آن یک طاق سنگی بیرون ‌آورده شده است. قوس قسمت فوقانی آن کاملا مشخص است و قسمت پایینی آن به شکلی است که برای طاق حکم پایه و نگه دارنده را دارد. به نظر می رسد این سفارش برای مکان خاصی که ناشناخته است انجام شده باشد.

محوطه تاریخی بیستون

محوطه تاریخی بیستون در شهرستان هرسین استان کرمانشاه واقع است و از اعتباری مضاعف در تاریخ ایران باستان برخوردار است.

محوطه تاریخی بیستون در مکانی استراتژیک و مسلط بر سر راه مهم اتصال دهنده فلات ایران به بین النهرین قرار گرفته و از دوران باستان مورد استفاده بوده است.

محوطه تاریخی بیستون آثاری از پیش از تاریخ تا حکومت های اسلامی در خود جای داده است؛ آثاری همچون غار شکاچیان، مر خریل، مر تاریک، مر آفتاب، مر دودر، تپه نادری، سراب بیستون، جاده حاشیه سراب، بقایای گورستان قدیمی، دژ تاریخی مدفون، نیایشگاه شاهنشاهان ماد، نقش برجسته داریوش بزرگ، مجسمه هرکول، نقش برجسته میتریدات دوم شاهنشاه اشکانی، نقش برجسته گودرز، سنگ بلاش، پرستشگاه شاهنشاهان پارتی، بقایای شهر باستانی هخامنشیان و پارتیان، بقایای بناهای ساسانی، کتیبه فرهاد کوه کن، بقایای پل ساسانی، بقایای سد ساسانی، سنگ های تراشیده ساسانیان، کاروانسرای ایلخانی، بناهای ایلخانی، کاروانسراهای صفوی، وقف نامه شیخ علیخان زنگنه، پل بیستون و آثار پراکنده دیگری در بیستون قرار دارد.

دخمه شهرستان روانسر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از سراب روانسر، دخمه روانسر که مردم روانسر به آن «کۆ شک» می‌گویند در دیواره کوه قله در شمال شرقی روانسر واقع است که به دوره ماد بازمی‌گردد.

این دخمه شامل یک اتاقک کوچک است که ورودی آن به سمت شرق و مشرف به رودخانه وشکه رو است. نقش اهورامزدا، یک شخص روحانی و توده‌ای هیزم در سمت راست ورودی این دخمه دیده می‌شود.

یک پایه ستون نیز در کنار سراب گنه خانی وجود دارد به اسم «تختی زنگی» که احتمالاً هم‌زمان با دخمه ساخته شده‌است و نشان دهنده وجود یک کاخ یا سازه‌ای کوچکتر در نزدیکی چشمه در دوران هخامنشی است.

 بنابر این روانسر در دوره هخامنشی نیز احتمالاً یکی از مراکز مهم این حکومت در غرب کشور بوده‌است.

این اثر در تاریخ ۱۲ دی ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۴۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در ايام عيد از جاذبه ها و مكانهاي تاريخي گردشگري پاوه ديدن كنيد

کوسه هجیج در پاوه

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از هزار ماسوله، مقبره كوسه هجيج در شهرستان پاوه مربوط به سيد عبیدالله فرزند امام موسی‏ کاظم(ع) برادر امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است که پس از شهادت پدربزرگوارش در زمان هارون الرشید (193-170ق.) با یکی از برادرانش به نام امامزاده اسماعیل از پنج سالگی به این منطقه پناه آورده که بعدها برادرش به «اسپریس» رفت که اینک یکی از روستاهای اطراف پاوه است. عبیدالله در همین روستای «هجیج» ماندگار شد و اندک اندک یارانی گرد او جمع شدند، و در آن انزوا که محلی سنگلاخی و دارای درختان جنگلی است، شور و حال مریدی و مرادی به راه انداختند. وقتی مریدان وی به هفت تن رسیدند ایشان درگذشت.    

امامزاده را می­گویند کوسه بود و از پریشانی اوضاعش میل تأهل نداشت و یاران تا وقتی او زنده بود ازدواج نکردند تا حرمتش را پاس دارند.    

مردم منطقه به امامزاده کوسه «سلطان عبیدالله» و «سیّد عبیدالله» نیز می‏گویند و کشف و کرامات و خوارق عاداتی برای او نقل می­کنند.

اهل این قریه، لباس، عمامه و کلاه مخصوص دارند که در تمام دنیا به وسیلۀ آن شناخته می­شوند.    

بنای امامزاده، در کنار یک مسجد و گورستان کوچکی قرار دارد. مسجد را مسجد حاجت و امامزاده را «امامزاده موسی»،   مي نامند. مرقد امامزاده در زیر گنبد نسبتاً بزرگی واقع شده که اكنون نيز پس از آبگيري سد داريان، آن را توسعه داده اند. 

گفتني است همه ساله اين مكان به سبب مكان تاريخي و مذهبي و همچنين موقعيت جغرافيايي محل بازديد مسافران و گردشگران داخلي و خارجي بوده است. 

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

با اجرای طرح نظارتی صورت می‌گیرد؛

رصد بازار کرمانشاه در آستانه شب یلدا /گرانفروشان نقره‌داغ می‌شوند

مرصادنیوز: بازار کرمانشاه در آستانه شب یلدا زیر ذره‌بین بازرسان قرار گرفته و مسئولان تعزیرات حکومتی می‌کویند با متخلفان و گران‌فروشان به صورت جدی برخورد خواهند کرد.

پربازدیدها