کد مطلب: 349457
پنجشنبه ۱۳۹۷/۳/۳۱ - ۱۴:۴۱

تحریم به سبک سلبریتی!

مرصادنیوز: این اولین بار نیست که یک سلبریتی درباره اوضاع سیاسی، اجتماعی یا اقتصادی کشور نظر می دهد. این بارهم اظهارنظر اقتصادی علی کریمی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال بود که واکنش‌های زیادی به همراه داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، نعیمه موحد- در تمام دنیا سلبریتی ها افراد بانفوذی هستند. آنها کسانی هستند که به خاطر هنر یا کارشان مردم آنها را می شناسند و به خاطر همین شناخت به زندگی شخصی و عقاید آنها هم علاقه مند می شود. سلبریتی ها هم گاهی از این علاقه استفاده می کنند تا طرفداران خود را برای انجام کاری تهییج کنند. کارهایی که سلبریتی ها در آن مشارکت می کنند معمولا وجهه ای اجتماعی-فرهنگی دارند اما گاهی حوزه ورود شامل مسائل تخصصی سیاسی و اقتصادی هم می شود و این نقطه درست جایی است که تقابل سلبریتی یا مردم و فرد متخصص شروع می شود.

از یک طرف حرف سلبریتی در میان عامه مردم بیشتر طرفدار دارد و از طرف دیگر فرد متخصص خود را موظف می داند تا مردم را نسبت به اشتباه خواسته یا ناخواسته سلبریتی آگاه کند. اتفاقی که طی چند روز گذشته با اظهار نظر علی کریمی و به راه انداختن کمپین «من نمی خرم» به راه انداخت.

ماجرا از یک پست اینستاگرامی شروع شد. علی کریمی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال در این پست خطاب به مردم نوشت: « لطفا همتون این پست رو بذارید تو پیجتون. بیاید تا 1ماه چیزی از بازار نخریم. نه طلا نه ماشین نه هر چیزی که گرون شده. بیایید برای یک بار هم با هم اتحاد پیدا کنیم و چیزی نخریم مثل بقیه کشورها که چیزی گرون میشه نمیخرن تا مجبور بشن جنس هارو ارزون کنند. ایرانی هستی این پست را بگذار. همه تون حمایت کنید تا دست دلال و دزدها ببره از مملکت!»

افراد مشهور دیگری مثل مهدی رحمتی، رامبد جوان،محسن مسلمان، مجتبی جباری، میلاد میداوودی، شهاب حسینی، نوید محمدزاده و.... از این پست و کمپین اعلام حمایت کردند.

 

اقتصاد دان ها کجای مجلس نشسته اند؟

نظرات درباره این نظر متفاوت بود اولین ایرادی که به کمپین «من نمی خرم» وارد شد این بود که چرا یک سلبریتی باید در امور اقتصادی که امور پیچیده ای هم هستند دخالت کند.

میثم زرگرپور از کاربران فضای مجازی که از متخصصین حوزه رسانه و استارت آپ است در حساب توییترش نوشت که طبیعی است یک سلبریتی یا مردم عادی حرفی بزنند که نه از نظر منطقی و نه علمی صحیح باشد اما نمی فهمم مدرس دانشگاه باید از این کمپین حمایت کنند!

زرگرپور ایرادش به کمپین علی کریمی را در یک رشته توییت اینطور توضیح داد: «کافی است بدانیم  سازو کار تاثیر عوامل مختلف یک سیستم اقتصادی-اجتماعی اصطلاحا خطی نیست و منطقی به اسم (پویایی سیستم) را دنبال می کند. وقتی یکی از اجزا تغییر می کند، بسته به اهمیت زیرسیستمی که به آن تعلق دارد می تواند روی بقیه اجزا تاثیر مثبت، منفی یا کم یا زیاد بگذارد. نتیجه مهم: نمی شود برای تغییر در یک جزء سیستم، فقط یک جزء دیگه رو تغییر بدهیم و انتظار نتیجه داشته باشیم.»

زرگرپور می گوید: «مشکل علی کریمی و دوستانی که به «کمپین» نخریدن کالای گران پیوستند.... این است که نگاه سیستمی به پدیده ها ندارند و فکر می کنند فقط با تغییر در یک عامل می توانند عامل دیگری را تغییر دهند. نتیجه چنین کاری هم از قبل معلوم است: شکست!»

نداریم که بخریم!

اما بیشترین واکنش به کمپین (من نمی خرم) از طرف مردم اتفاق افتاد. عده زیادی از کاربران فضای مجازی با واکنش های طنز و جدی با این ماجرا برخورد کردند.

بعضی ها نوشتند که مردم طبقه متوسط و رو به پایین مدتهاست چیزی به اسم (انتخاب) ندارند که تصمیم بگیرند کالایی را بخرند یا نه. آنها تعدادی نیاز اولیه دارند که در برآورده کردن آنها مشکل دارند و تشویق آنها به خرید نکردن از بازار نشناختن وضعیت آنهاست.

این اعتراض  بیشتر از آن جهت اتفاق افتاد که علی کریمی در متنش به نخریدن ماشین و طلا اشاره کرده بود درحالی که خیلی از مردم در خرید کالاهای اساسی خود مانده اند.

واکنش های طنز هم به این کمپین زیاد بود. کاربرانی که گفته بودند که از دل و جان با علی کریمی و کمپینش همراهی می کنند و البته اینکه پول هم ندارند طلا و ماشین بخرند در این همراهی بی تاثیر نیست!

کاربری هم نوشته بود با عرض معذرت از علی کریمی و از همه مردم کشورم من یک آب معدنی می خرم چون خیلی تشنه ام!

شما که دیگه نگو!

اما مخالفت با کمپین (ما نمی خریم) به همین جا ختم نشد. کاربران فضای مجازی خطاب به علی کریمی نوشتند که او از کسانی بود که از پیش از انتخابات از دولت فعلی و سیاست های اقتصادی اش حمایت کرد.

از آن طرف عده ی دیگری عکس هایی از خانه و ماشین مدل بالای علی کریمی منتشر کردند و نوشتند که آنها هم اگر همچین ثروتی داشتند احتیاج به خریدن چیز دیگری نداشتند.

پست هایی هم درباره فعالیت های اقتصادی علی کریمی و دوستانش و دست داشتن آنها در معادلات بازاری منتشر شد که طبق راه و رسم فضای مجازی و نبود سند و مدرکی برای آنها، زیاد دیده نشد.

عده ای دیگر متنی مشابه متن علی کریمی نوشتند و مردم خواستند برای یک بار هم شده با هم متحد شویم و دیگر به حرفهای بدون سند و مدرک سلبریتی ها گوش ندهیم.

این تقابل حتی اصل حرف را هم به حاشیه برد و عده ای غلط املایی های زیاد متن علی کریمی را گرفتند و او را به خواندن کتاب بیشتر به خصوص در حوزه های اقتصادی دعوت کردند!

موافقان هم بودند

افراد زیادی هم علاوه بر همراهی با کمپین (من نمی خرم)  دلایل موافقت خود را هم اعلام کردند. از نظر این افراد، حق سلبریتی ها و مردم اعتراض مدنی است و کمپین (من نمی خرم) هم یک جور اعتراض مدنی به حساب می آید. از آن طرف، هواداران کمپین معتقدند بلند شدن صدای اعتراض یک سلبریتی به اوضاع بد اقتصادی مردم باعث می شود تا مسئولین هم روی ماجرا حساس بشوند و به مشکل مردم رسیدگی کنند. طوری حتی اگر نظر یک سلبریتی تخصصی هم نباشد، متخصصان امر به موضوع وارد شوند و باب صحبت درباره این ماجرا میان افراد جامعه و مسئولین باز شود.

***

حالا چند روزی از شروع کمپین (من نمی خرم) توسط علی کریمی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال کشورمان می گذرد. هنوز هم عده ای از سلبریتی ها و مردم به این کمپین می پیوندند. اگرچه در عمل معلوم نیست هواداران این کمپین چقدر دست از خرید کالای غیرضروری و گران قیمت برداشته اند اما باید درباره تاثیر احتمالی آن بر بازار هنوز منتظر ماند.

منبع: مهر

کلمات کلیدی

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

معرفی گنجینه‌های دوران دفاع مقدس /1

بر بلندای «کورک»/ از بمباران پادگان ابوذر تا همراهی فرمانده عراقی در شناسایی دالامار !

مرصادنیوز: کتاب «بر بلندای کورک» روایتگر خاطرات سرداری از سرداران دوران دفاع مقدس این مرز و بوم است که رشادت‌های رزمندگان در سال‌های حماسه و ایثار را روایت می‌کند.

پربازدیدها