کد مطلب: 362671
شنبه ۱۳۹۷/۹/۱۰ - ۶:۱۸

منوریل چون متعلق به دولت «احمدی‌نژاد» باید ناتمام بماند!

چوب شورا لای چرخ‌های قطار شهری / فرصت‌سوزی با چاشنی سیاست‌زدگی

مرصادنیوز: فرصت‌سوزی شورای شهری‌های کلانشهر کرمانشاه این بار با چاشنی سیاست‌زدگی همراه شده و می‌گویند دیگر هیچ اعتباری برای پروژه قطار شهری که متعلق به دولت احمدی‌نژاد است اختصاص نمی‌دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، طرحی که قرار بود سیستم حمل و نقل کلانشهر کرمانشاه را متحول کند از سال 90 کلید خورد؛ طرحی که در آن سالها اعتبار اولیه آن را 250 میلیارد تومان برآورد کرده بودند و آنقدر چوب لای چرخ‌های قطار شهری گذاشتند که این مبلغ به خاطر تورم موجود به لطف دولت یازدهم و دوازدهم به چندین برابر میزان اولیه رسیده است.

سال 92 که دولت عوض شد این پروژه هم از کورس اعتبارات جا ماند و در گیر و دار سیاست‌زدگی مسئولان عمرانی به سختی اعتبارات قطره چکانی دریافت می‌کرد تا به امروز که علنا با آن مخالفت می‌شود آن هم به دلیل اینکه این پروژه متعلق به دولت احمدی‌نژاد است!

ایده تغییر این پروژه منوریل به قطار شهری که تنها به خاطر جو سیاست‌زده حاکم بر امور متولیان مدیریت شهری بود هم نتوانست دردی از این پروژه دوا کند و حالا که کار روی غلتک افتاده و میلیاردها تومان صرف آن شده تمام اعضای شورای شهر تمام قد در برابر آن ظاهرا قد علم کرده‌اند.

مرصاد در گزارش قبلی خود با عنوان «ترکش اختلاف شورای شهر، قطار شهری را گرفت /گل به خودی شورایی‌ها» به موضوعی پرداخت که باعث ایجاد واکنش‌هایی از سوی برخی اعضای شورای شهر در فضای مجازی شد؛ موضوعی که حکایت از بی‌اعتنایی شورای‌شهری ها به جذب 280 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه داشت که قرار بود از طریق فروش اوراق مشارکت این اعتبار تزریق شود.

برای شنیدن دلایل اعضای پارلمان محلی پای صحبت‌ها آنها نشستیم و از آنها دلایل رد این لایجه را پرسیدیم که شنیدنشان خالی از لطف نیست.

ا

 

مخالفت تمام اعضا با اختصاص اوراق مشارکت برای قطار شهری

سید حجت‌الله موسوی‌اجاق، سخنگوی شورای شهر کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد در این خصوص اظهار داشت: 280 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای این پروژه در نظر گرفته شده که 140 میلیارد تومان آن سهم شهراری و مابقی را دولت متقبل شده است.

وی افزود: این موضوع دو بار در شورای شهر مطرح شد و هر دو بار تمام اعضا با آن مخالفت کردند، چون ما از اول هم با قطار شهری مشکل داشتیم.

سخنگوی شورای شهر کرمانشاه گفت: بابت این 140 میلیارد تومان شهرداری باید در سررسید ماهانه چند میلیارتومان پرداخت می کرد، اما چنین پولی را ندارد.

موسوی‌اجاق تصریح کرد: قطار شهری با این اعتبارات قطره چکانی که دولت به آن تخصیص می‌دهد 20 سال دیگر هم به پایان نمی‌رسد و 2 تا 3 هزار میلیارد تومان دیگر هم می‌خواهد که شهرداری نمی‌تواند چنین تعهدی را قبول کند، دولت خودش هرطور می‌تواند تامین کند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه این تنها طرحی است که تمام اعضا با آن مخالفت کردند، بیان داشت: این پروژه باید به صورت ویژه تعیین تکلیف شود.

ا

 

قطار شهری را دولت احمدی‌نژاد تحمیل کرد/هیچ اعتباری برایش مصوب نمی‌کنیم

سخنگوی شورای شهر کرمانشاه در پاسخ به اینکه اگر شهرداری توان تعهد پرداخت اوراق مشارکت را ندارد چرا در بودجه 97 حدود 180 میلیارد تومان جذب اعتبار از طریق اوراق برایش در نظر گرفته اند نیز اظهار داشت: اوراق را برای طرح‌هایی همچون تله کابین می‌گذاریم که بازخوردی داشته باشد، اما طرحی مثل قطار شهری که 20 سال دیگر هم انجام نشود تنها تلف کردن منابع استانی و ملی است.

موسوی اجاق تصریح کرد: چون این طرح زمان احمدی‌نژاد، دولت تحمیل کرده از اول همه با آن مخالف بودند و حالا که سر و تهش معلوم نیست، ما چنین پولی را حرام نمی‌کنیم و از این به بعد هم اعتباری برایش مصوب نخواهیم کرد.

فروش اوراق مشارکت برای شهرداری دردسرساز می‌شود

طیب حیدری، عضو شورای شهر کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد در این خصوص اظهار داشت: فروش اوراق مشارکت 280 میلیارد تومانی که قرار است 50 درصد آرنا دولت تقبل کند و 50 درصد را شهرداری در سررسید با سود 18 درصد بازپرداخت کند، اگر شهرداری در شراط نرمالی قرار داشت خوب بود، اما در وضعیت فعلی شهرداری اگر این اوراق واگذار شود بازپرداخت آن بسیار دردسرساز می شود، همچون پروژه فیروزه که مشکلات بسیاری برای شهرداری ایجاد کرده است.

عضو شورای شهر کرمانشاه افزود: چون ماهیت قطار شهری روی هواست و معلوم نیست سرانجام بگیرد یا نه و آیا اصولا به نفع شهرداری هست یا نه لایحه را رد کردیم و هرچند کامل رد نکردیم و قرار است مجددا ارزیابی هایی روی آن انجام شود.

 

کاری از دست شهرداری برای قطار شهری بر نمی‌آید

وی در مورد اینکه شهرداری هی سایر شهرها نیز از این فرصت به خوبی استفاده کرده‌اند، اما آیا وضعیت کرمانشاه وخیم‌تر از بقیه است؟ بیان داشت:  شهرداری کرمانشاه وضعیتش وخیم تر نیست، اما باید جلسات متوالی داشته باشیم که بگوییم این طرح انجام شود یا نه.

حیدری تصریح کرد: این پروژه چندین هزار میلیارد تومان هزینه دارد و 15 سال دیگر افتتاح می‌شود و در این شرایط بحرانی کاری از دست شهرداری برنمی‌آید؛ باید کارشناسی با حضور متخصصان  انجام شود تا ببینیم با اجرای آن موافقت می‌شود یا باید آنرا تعطیل کرد، چون نمی‌توان کج دار و مریز جلو رفت.

ا

 

هرچند این سیاست‌زدگی شورا را نمی‌توان کتمان کرد و نمونه آن را بارها دیده‌ایم، اما افزایش سالانه سهم اوراق مشارکت در بوجه شهرداری کرمانشاه با اظهارات و دلایل مطرح شده در خصوص ناتوانی شهرداری در تعهد این بار مالی همخوانی ندارد.

همچنین اینکه شهرداری این تعهد را با فروش املاک و مستغلات خود به راحتی تامین کند و این هزینه‌ها را بپردازد و این پروژه که حالا نماد ناکارآمدی مدیریت شهری ماست، جمع کند و سر و سامان بدهد.

جالب‌تر اینکه شهرداری در نامه‌نگاری خود با  شورا از آنها خواسته در خصوص صدور مجوز گزارش فنی اقتصادی اقدام کنند، اما شورای شهری‌ها با برخورد سلیقه‌ای با این موضوع هیچ پاسخی تا مهلت مقرر به این نامه نداده‌اند.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

گزارش؛

جولان مرگ در نقاط حادثه‌خیز کرمانشاه /سالانه۳۶۰ نفر قربانی تصادفات

مرصادنیوز: علی‌رغم اقدامات انجام شده برای کاهش تصادفات هنوز هم شاهدیم که در محورهای حادثه‌خیز استان کرمانشاه تصادفات زیادی رخ می‌دهد و سالانه حدود ۳۶۰ قربانی می‌گیرد.

پربازدیدها