کد مطلب: 366293
سه‌شنبه ۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۱۲:۳۱

یادداشت/

کِشنده‌های کُشنده

مرصادنیوز: در روزهای اخیر جاده های استان کرمانشاه 4 حادثه رانندگی وحشتناک را تجربه کرد؛ حوادثی که در اثر برخورد خودروهای سواری با کامیون‌ها رخ داده است.

یادداشت /سرهنگ محمد حیدری*: «کوچولو یواش می خورمت»، «سلطان جاده‌ها شوخی ندارد»، «با من دوری و دوستی»، «بوق نزن سالار خسته اس»، «یخ فروش جهنم »؛ حتما تاکنون از این جملات تهدیدآمیز در پشت کامیون ها و کشنده ها بسیار دیده اید.

در روزهای اخیر جاده های استان کرمانشاه 4 حادثه رانندگی وحشتناک را تجربه کرد که نشان داد این تهدیدات و هشدارها ریشه در واقعیتها دارد، حوادثی که به صورت مشابه به شکل برخورد جلو به عقب خودروهای سواری با کامیونها روی داد و هرکدام سه نفر را به کام مرگ فرستادند و چند نفر را مصدوم و زمین گیر کردند، در این حوادث خودروهای سواری به علت تقصیر رانندگان خود به زیر کامیونها رفتند وآنچنان متلاشی شدند که دیگر کسی از آنها سالم پیاده نشد.

آری در حال حاضر فاصله کف اطاق بار و کابین کامیونها با سطح آسفالت از چهار طرف آنچنان زیاد است که زیر گرفتن و زیر رفتن سواری ها و موتورسیکلتها و حتی عابران توسط این غولهای آهنی در هرنوع برخوردی بسیار محتمل است چون این فاصله و این ارتفاع توسط هیچ گونه حفاظی پوشیده نشده و در خلأ مقرراتی جدی این غول ها همچنان می تازند و مرگ می آفرینند.

وسایل نقیله کم ارتفاع صرف نظر از اینکه مقصر باشند یا نه اگر با جلو این کامیونها برخورد کنند زیر گرفته می شوند و اگر با یکی از دو طرف کناری کامیونها برخورد کنند هم زیر گرفته شده و هم توسط چرخ های کامیون چرخ می شوند و اگر از عقب با به این آنها برخورد کنند باز به زیر کامیون فرو خواهند رفت و با متلاشی شدن کابین جسم راننده و سرنشینان به لبه های پولادین بی رحم سپرده می شود.

برای آنکه بدانیم تا چه حد و چگونه می توانیم از تداوم چنین فجایعی پیشگیری کنیم لازم است چگونگی و علل وقوع و شدت وقوع آنها را بدانیم:

ا-علل وقوع

اکثر علل وقوع این حوادث ناشی از خطاهای انسانی است که رانندگان بصورت ارادی یاغیر ارادی مرتکب آن می شوند از جمله :

انحراف به چپ و تجاوز به چپ در راههای دوطرفه غیر مجزا که منجر به رخ به رخ شدن دو وسیله نقلیه می شود،این دو تخلف یا ناشی از سبقت گرفتن هستند یا براثر خروج کنترل خودرو از دست رانندگان به علت خستگی و خواب آلودگی و ترکیدگی لاستیک و نقص سیستم فرمان و... پیش می آیند.

عدم رعایت حق تقدم درتقاطها و عدم رعایت فاصله عرضی حین عبور از کنار وسایل نقلیه دیگر که برخوردهایی از نوع جلو به بغل را رقم می زنند.

علل عمده دیگر عدم توجه به جلو حین رانندگی،عدم رعایت فاصله طولی با وسیله نقلیه جلویی،عدم رعایت سرعت مطمئنه بویژه در شرایط لغزدنگی جاده ها است ونیز بروز محدودیتهای دید ناشی از پدیده های آب و هوایی، و نقص سیستمهای روشنایی وسایل نقلیه در شب هاست که امکان «دیدن سایر کاربران» و «دیده شدن از سوی سایر کاربران» در چرخه ترافیک را به موقع فراهم نمی سازند.

2-علل تشدید کننده

ورود خودرهای سواری،وانت و موتورسیکلتها به زیر کامیونهای دارای ارتفاع بدون حفاظ در چهار طرف .

عدم استحکام بدنه حودروهای سواری.

سرعتهای غیر مجاز و غیر مطمئن قبل از برخورد.

برخی از راه های چاره برای کاستن حداکثری از نقش علل ذکر شده در کشتار مردم و کشیدن ترمز کُشندگی این کِشنده ها و بارکش ها در وضعیت و شرایط کنونی به شرح زیر است:

 

1-رانندگان سواری، وانت و موتور سیکلت با رعایت مقررات ناظر برایمنی خود مانند سرعت و فاصله مطمئنه،توجه مداوم به جلو و هوشیاری در حین رانندگی،حفظ آمادگی سیستمهای ترمز، فرمان و روشنایی وسیله نقلیه و افزایش مهارت خود برای رانندگی در شب و در شرایط لغزندگی جاده ها و محدودیتهای دید و نیز پرهیز از سفرهای غیر ضروری در این شرایط خود را در معرض برخورد با این نوع از کامیونها قرار ندهند و در مواجهه با آنها جوانب احتیاط را رعایت کنند و هرگز در زاویه کور آنها قرار نگیرند.

2- وضع مقررات برای الزام رانندگان و دارندگان کامیونهایی که ارتفاع غیر استاندارد دارند و نیز سازندگان گاری ها به نصب حفاظ های ایمن در جلو،عقب و دوطرف وسیله نقلیه طوریکه بتواند مانع ورود وسایل نقلیه سبک به زیر اطاق بار و چرخهای جلویی آنها شود.

3-التزام سازندگان و رانندگان کامیونها به رعایت و اجرای دستورالعمل استانداردهای فنی و نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی در وسیله نقلیه باری و مسافری موضوع مواد 3 و 6 آئین اجرایی تبصره 1 ماده 31 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی که بخشی از آن استفاده اجباری از بازتابنده ها، چراغهای چشمک زن، چراغ های نشانگر جانبی و شب رنگ های نمایان ساز ابعاد و تجهیزات ممانعت از پاشش می باشد.

با اجرای این دستور العمل فرایند دیده شدن به موقع وسایل نقلیه باری و ابعاد آنها برای سایر کاربران در شبها و درمواقع محدودیت دید از سوی سایر کاربران تسهیل می گردد وآنها دچار تاخیر در رؤیت کامونها نمی شوند.

*رئیس پلیس راه استان کرمانشاه

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

تبیین جنبه اقتصادی بیانیه اخیر رهبر انقلاب:

ضربه‌هایی که از عدم مدیریت اقتصادی دولت می‌خوریم

مرصادنیوز: استاد اقتصاد دانشگاه تهران به تبیین جنبه اقتصادی بیانیه اخیر رهبر انقلاب پرداخت و ضرورت مدیریت اقتصادی در شرایط تحریم را مورد تاکید قرار داد.

پربازدیدها