کد مطلب: 381140
سه‌شنبه ۱۳۹۸/۵/۲۲ - ۲۱:۵۵

فیزیکدان ایرانی استنفورد برای نخستین بار «میکروفون کوانتومی» ساخت

مرصادنیوز: صفوی نائینی می‌گوید: «کوانتومی بودن انرژی صوت را به صورت نرمال تجربه نمی‌کنیم. انرژی صوتی در سطح کوانتوم دچار شکستگی می‌شود.» تا به امروز محققان قادر نبودند سطوح فونون را در ساختارهای مهندسی شده به طور مستقیم اندازه گیری کنند. چرا که این انرژی میان سطوح مختلف متفاوت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،  فیزیکدانان دانشگاه استنفورد میکروفون کوانتومی ساخته‌اند. این دستگاه آنچنان حساس است که می تواند تک تک ذرات صوت را که «فونون» نام دارند، مورد شمارش قرار دهد. نتایج این مطالعه در نشریه معتبر Nature به چاپ رسیده است.

فیزیکدانان استنفورد می‌گویند این دستگاه این قابلیت را دارد که به کامپیوترهای کوانتومی کوچک‌تر و کاراتری بدل شود که به جای نور با صوت کار می‌کند.

ساخت نخستین میکروفون کوانتومی توسط محقق ایرانی استنفورد

امیر صفوی نائینی، استادیار فیزیک کاربردی دانشگاه استنفورد در این زمینه می‌گوید: «ما انتظار داریم که این دیوایس بتواند آینده ماشین‌های کوانتومی باشد و انواع مختلفی از حسگرهای کوانتومی، القاگرها و دستگاه‌های حافظه بوسیله آن ساخته شود.» فونو‌ن‌ها بسته‌های انرژی ارتعاشی هستند که از اتم های برانگیخته منتشر می‌شوند و برای نخستین بار در سال ۱۹۰۷ توسط آلبرت انیشتین معرفی شدند.

این بسته‌های انرژی غیرقابل مشاهده، یا کوانتا، بسته به فرکانس ارتعاش می‌توانند به صورت گرما یا صوت نمود پیدا کنند. درست مانند فوتون‌ها، که کوانتوم‌های حامل نور هستند، فونون‌ها نیز کوانتومی هستند؛ یعنی انرژی‌های ارتعاشی آنها به مقادیر گسسته (پله‌ای) محدود هستند.

صفوی نائینی در این زمینه می‌گوید: «کوانتومی بودن انرژی صوت را به صورت نرمال تجربه نمی‌کنیم. انرژی صوتی در سطح کوانتوم دچار شکستگی می‌شود.» تا به امروز محققان قادر نبودند سطوح فونون را در ساختارهای مهندسی شده به طور مستقیم اندازه گیری کنند. چرا که این انرژی میان سطوح مختلف متفاوت است.

پاتریکو آرانگوئیز-آریولا، یکی از نویسندگان این مقاله، می‌گوید: «یک فونون مرتبط با یک انرژی ۱۰ تریلیون تریلیون بار کوچک‌تر از انرژی لازم برای روشن نگه‌داشتن یک لامپ حبابی به مدت یک ثانیه است.» این محققان برای اندازه گیری این سطح از انرژی موفق شدند میکروفون کوانتومی توسعه دهند فوق‌العاده حساسی بسازند.

منبع: علم و فناوری نیوز

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

• تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

با برگزاری مجمع عمومی صورت گرفت؛

گام محکم نیروهای انقلابی برای پیروزی در انتخابات

مرصادنیوز: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب شهرستان کرمانشاه با برگزاری اولین مجمع خود گام محکمی برای پیروری در انتخابات برداشت.

پربازدیدها