کد مطلب: 381217
پنجشنبه ۱۳۹۸/۵/۲۴ - ۷:۲۷

نوبر وزارت کشور در امضای تفاهم‌نامه‌ای که قابلیت اجرایی ندارد!

مقصر بسته‌شدن مرز سومار کیست؟ /تعللی به قیمت تعطیلی یک مرز

مرصادنیوز: بسته شدن مرز سومار به دلیل تفاهم‌نامه وزارت کشور است که ظاهرا قابلیت اجرایی ندارد و در صورت اجرا حجم مبادلات این مرز را به شدت کاهش می‌دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، یکی از مرزهای استان کرمانشاه با کشور عراق همین مرز سومار است که به لحاظ دسترسی مناسب به مرکز عراق اهمیت بسیار زیادی برای دو طرف ایران و عراق دارد.

تنها در سال 97 حدود بیش از یک میلیارد و 240 میلیون دلار کالا از این مرز جابه‌جا شده و طی یکسال گذشته بیشترین حجم صادرات استان کرمانشاه هم از این مرز صورت گرفته است.

اما عدم وجود زیرساخت‌های مناسب در این مرز هرچندگاهی موجب بسته شدن این مرز و توقف یکسویه فعالیت‌های آن از سوی طرف عراقی شده است و آخرین بار همین چند روز پیش بود که سومار باز هم یکطرفه بسته شد.

اما خردادماه امسال در پی بسته شدن مرز سومار توافقنامه‌ای بین دو طرف امضا شد که یکی از مفاد آن این بود که طرف ایرانی متعهد شد که زیرساخت مبادله تجاری را در این مرز حداکثر تا دو ماه آینده ایجاد کند و ظاهرا عدم اجرایی شدن این موضوع موجب بسته شدن دوباره این مرز شده است.

اجرایی شدن مفاد تفاهم‌نامه حجم مبادلات تجاری را به یک چهارم تقلیل می‌دهد

برای پیگیری این موضوع به سراغ کوروش محمودیان، فرماندار گیلانغرب رفتیم که وی در خصوص علت اجرایی نشدن این بند توافق نامه مورخ ۷ خرداد ۹۸ بین طرفین ایرانی و عراقی برای ایجاد زیرساخت مبادله تجاری در نقطه صفر مرزی سومار، گفت: این توافق بین وزارت کشور ایران و گمرکات عراق صورت گرفته اما تاکنون از سوی وزارت کشور به ما ابلاغ نشده است.

وی افزود: مهمترین دلیل اجرایی نشدن این توافق رکود شدیدی است که در نتیجه اجرای آن در مبادلات مرزی ایجاد می شد.

فرماندار گیلانغرب تصریح کرد: در این بند از توافق نامه یک سکوی بارانداز مد نظر طرف عراقی بود که ایجاد کردن آن شاید عملا حجم مبادلات تجاری را به یک چهارم تقلیل می داد.

محمودیان گفت: اگر ما این سکو را ایجاد می کردیم باید ماشین ایرانی در نقطه صفر مرزی سومار پشت به پشت با ماشین ایرانی قرار می گرفت که با توجه به وسعت سکو(۵۰ تا ۱۰۰ متر)، طی ۴ ساعت نهایتا بتوان ۵ کامیون را تخلیه کرد.

ا

فرماندار گیلانغرب تاکید کرد: ایجاد این سکو، عملا بازده و عملکرد بازارچه سومار را در بحث مبادلات تجاری به صفر می رساند و این به نفع ما نبود.

وی گفت: با این اوضاع شاید ما نهایتا می توانستیم ۵۰ کامیون در روز صادرات داشته باشیم در حالی که پیش از این و در برخی مواقع تا ۵۰۰ کامیون در روز نیز صادرات داشته ایم.

محمودیان تصریح کرد: طرف عراقی خواستار این است که این سکو ایجاد شود و کلیه مبادلات تجاری و تخلیه بار پشت به پشت بر روی این سکو انجام شود و کامیون وارد مرز کشورها نشوند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت ایجاد این سکو، نهایتا ۵ کامیون ایرانی و ۵ کامیون عراقی می توانستند روی سکو قرار گیرند و انتقال بار صورت گیرد که روند کار را خیلی کند می کرد در حالی که ما پیش از این شاهد تخلیه ۱۰۰ کامیون به صورت همزمان نیز بوده ایم.

فرماندار گیلانغرب تاکید کرد: با توجه به مشکلات ذکر شده در صورت ایجاد این سکو، بازارچه سومار با رکود شدید مواجه می شد.

با این تفاسیر آنهایی که این تفاهم‌نامه را امضا کردند حالا باید پاسخگو باشند که چطور تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده‌اند که قابلیت اجرایی ندارد؟

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

بازآفرینی شهری در کرمانشاه راه به جایی نبرده است؛

بافت‌های ناکارآمد؛ وصله‌ای ناجور بر قامت یک کلانشهر

مرصادنیوز: بافت های ناکارآمد شهری در کرمانشاه مانند وصله ای ناجور بر قامت شهر زار می زنند و اجرای سیاست بازآفرینی نیز تاکنون چندان پیاده سازی نشده است.

پربازدیدها