سرویس: تازه های سایت کد خبر: 394534 08:30 - 1399/01/11

این روغن, سلامت شما را به خطر می اندازد

مرصادنیوز: برخی روغن ها برای سلامتی بدن مضر هستند و موجب افزایش سطح کلسترول و افزایش چربی می‌شوند.

این روغن, سلامت شما را به خطر می اندازد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، به نقل از مشرق نیوز  روغن پالم در جهان پرمصرف‌ترین روغن است و  بدن را دچار مرض‌های بسیاری از جمله بیماری‌های قلبی عروقی می‌کند.

این روغن که از روغن‌های مضر برای سلامتی بدن است موجب افزایش سطح کلسترول و افزایش چربی می‌شود و اسیدهای چرب با ضریب اشباع بالا در این روغن باعث می‌شود که فرد در طولانی مدت دچار ایجاد رسوب و گرفتگی در عروق و رگ‌ها شود.

مقدار اسید چرب جمع شده در روغن‌های پالم در حد ۵۰ درصد است و این در شرایطی است که روغن‌های مورد استفاده در برنامه غذایی افراد باید حداقل زیر ۲ درصد باشد.

راه هایی برای مشخص شدن روغن پالم

یکی از روش‌های تشخیص روغن پالم می‌توان به قیمت آن‌ها اشاره کرد که نسبت به سایر روغن‌های کنجد، ذرت، سویا و آفتابگردان ارزانتر است. ولی همیشه نمی‌توان فقط قیمت را اساس و پایه تفکیک روغن‌های پالم دار از روغن‌های بدون پالم دانست.

یکی دیگر از نگرانی‌های مصرف کنندگان در خصوص تشخیص کیفیت روغن‌های سرخ کردنی است. روغن‌های سرخ کردنی پایداری و مقاومت بیشتری نسبت به روغن‌های مایع دارد و برای فرایندهای پخت و پز استفاده می‌شود.

به منظور بالا رفتن مقاومت روغن‌های گیاهی درمقابل حرارت‌های بالا ومناسب کردن آن‌ها به عنوان روغن سرخ کردنی، امکان دارد از مخلوط روغن‌ها با محتوای پایین اسیدهای چرب غیراشباع یا چندغیراشباعی استفاده یا روغن‌ها به طور جزئی هیدروژنه شود.

راه دیگر آن، مخلوط کردن آن با روغن پالم یا روغن‌های حیوانی است. لازم به ذکر است، به منظور آگاهی مصرف کننده، ذکر اجزای تشکیل دهنده روغن سرخ کردنی روی برچسب آن ضروری است.
به منظور تشخیص میزان پالم در برخی از روغن‌های خوراکی می‌توان کمی از آن روغن را به داخل یک لیوان شیشه‌ای می‌ریزیم و آن را به مدت چند ساعت داخل یخچال با دمای کمتر از ده درجه سانتی گراد می‌گذاریم بخش جامد ته نشین شده در کف بطری یا کدورت ایجاد شده در روغن می‌تواند بیانگر وجود روغن هیدروژنه یا روغن پالم در روغن سرخ کردنی باشد.

بسیاری از کارخانجات روغن برای اینکه تشخیص روغن پالم برای خریدار مشخص نشود آن را داخل بطری‌های مات قرار می‌دهند تا پالم بودن روغن آن مشخص نشود در این موارد لازم است ظرف روغن را ابتدا به خوبی تکان دهید و سپس بخشی از محتویات آن به لیوان یا ظرف شیشه‌ای انتقال داده و در داخل یخچال قرار داده شود.
موارد ذکر شده بعضی از روش‌های اولیه تشخیص کیفیت روغن برای مصرف کننده بود، اما این روش‌ها بسیار ساده و ابتدایی و برای احتیاط اولیه مصرف کننده مناسب است در شرایطی که تشخیص کیفیت و تقلبات در روغن‌ها و چربی‌ها به آزمون‌های پیشرفته و دستگاهی نیاز دارد.
کارخانجات ساخت شیر انواع افزودنی‌ها و مواد شیمیایی را به این محصول و دیگر محصولات لبنی اضافه می‌کنند که از جمله این مواد افزودنی میتوان به آب، نشاسته، پارافین، انواع روغن‌های حیوانی اشاره کرد که با آزمایش‌هایی ساده و در عین حال دقیق می‌توان به وجود آن‌ها پی برد.

ماده روغنی به نام واناس‌پاتی

این ماده شبیه به روغن پالم هست و برای تشخیص آن در شیر تنها کافی هست در محیط آزمایشگاهی و با رعایت کردن تمام موارد احتیاطی حدود ۳ میلی لیتر شیر را در لوله آزمایش ریخته و به همان میزان اسید هیدروکلریک به آن اضافه کنید. اگر پس از ۵۵ دقیقه رنگ محلول قرمز شد نشان دهنده وجود Vanaspatii در شیر هست.

انواع روغن پالم

انواع روغن‌های پالم از قسمت گوشتی میوه پالم استخراج شده و پس از پالایش (خنثی سازی، رنگبری و بوگیری) به مصرف خوراک انسان (تولید روغن‌های خانوار، مارگارین، قنادی، روغن مخصوص سرخ کردنی) یا تهیه خوراک دام و طیور و در صابون سازی به عنوان مصرف غیر خوراکی کاربرد دارد.

روغن پالم چگونه تولید می‌شود؟

روغن پالم یا نخل یک چربی جمع شده است که از برش‌های داخل نوعی میوه که از درختی به نام Elaeis guineensis چیده می‌شوند، استخراج می‌شود.
روغن خام پالم پس از تصفیه فیزیکی روغن به روغن تصفیه شده‌ای که به رنگ زرد طلایی است تبدیل شده و برای اکثریت مصارف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونه از مصرف روغن نخل جلوگیری کنیم؟

قبل از خرید، برچسب مواد تشکیل دهنده محصولاتی که قصد خرید آن‌ها را دارید به دقت مطالعه نمایید. با این حال، وقتی که موضوع اقلام غیر خوراکی مانند لوازم آرایشی و محصولات پاک کننده مطرح می‌شود، امکان دارد به اندکی پژوهش بیشتر نیاز داشته باشید. با اندکی جستجو در اینترنت می‌توانید جایگزین‌های فاقد روغن نخل را انتخاب کنید.
عادات پخت و پز خود را تغییر بدهید. از مواد غذایی تازه استفاده کنید و از غذاهای فرآوری شده جلوگیری کنید.
از روغن‌های گیاهی سالم مانند کنجد، زیتون، آفتابگردان، نارگیل و …. استفاده نماید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
whatsapp
telegram
Facebook
Twitter
Email
کپی کردن لینک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها