سرویس: بازارواقتصاد کد خبر: 422161 10:24 - 1401/02/22

تیر شایعه سازی کجا را نشانه می رود؟

از ضرورت شفاف سازی سیاست‌های اقتصادی توسط دولتمردان تا پیامدهای منفی شایعات

از ضرورت شفاف سازی سیاست‌های اقتصادی توسط دولتمردان تا پیامدهای منفی شایعات

مرصاد نیوز: همواره به دنبال اجرای برخی سیاست ها توسط دولت به ویژه آن دسته اقداماتی که منجر به کوتاه شدن دست عده ای سودجو می شود، شاهد انتشار شایعاتی هستیم که در نهایت منجر به افزایش انتظارات تورمی خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، کلید واژه "انتظارات" نقش بسیار مهمی در شکل گیری "تورم" دارد و این موضوع به ویژه در شرایط بی‌ثباتی محیط اقتصادی کلان ملموس تر است.

فارغ از بیان اینکه انتظارات تورمی متاثر از چه عواملی است باید گفت مهار این انتظارات بسیار حائز اهمیت بوده زیرا در غیر اين صورت شاهد افزایش نرخ تورم هستیم که به مراتب اجرای سیاست‌های اقتصادی مرتبط را با چالش های جدی تری مواجه می کند.

 

افرادی که اعتماد به نفس پایین تری دارند، شایعات را به راحتی در جامعه منتشر می کنند

محسن میرطالبی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: مبحثی تحت عنوان روانشناسی شایعه وجود دارد که به این موضوع اشاره دارد هر زمان شایعه ای مطرح می شود یا تحقق می یابد تاثیراتی هیجانی، و احساسی برجای خواهد گذاشت‌.

وی افزود: در مبحث روانشناسی شایعه گاهی این شایعه ها که از طرق مختلف پخش می شود، تاثیراتی را بر روی افراد می گذارند به ویژه افرادی که نسبتا از اعتماد به نفس پایین تری برخوردار هستند و آن شایعه را به راحتی در سطح جامعه منتشر می کنند.

روانشناس مسائل مذهبی گفت: به دنبال انتشار شایعات، ترس از مسائل احتمالی که ممکن است برای افراد در آینده به وجود آید، نیز مطرح می شود بنابراین شایعه همواره وجود داشته و بسیار راحت در جامعه منتشر می شود و می تواند اثراتی بسیار منفی در جامعه داشته باشد.

میرطالبی خاطرنشان کرد: امروز که فضای مجازی در اختیار مردم است، به دنبال انتشار شایعه بلافاصله یک وحشت عمومی و التهابی در جامعه‌ ایجاد می شود.

وی عنوان کرد: در هر صورت در هر جامعه ای به ویژه جوامعی نظیر کشور ایران که با مشکلاتی نظیر تحریم مواجه است، اگر گاهی اتفاقی تحت عنوان کمبود عرضه یک کالا رخ دهد، همین مساله سبب ایجاد یک ترس عمومی به صورت ناخودآگاه خواهد شد.

میرطالبی تصریح کرد: در واقع فارغ از راست یا دروغ بودن خبری که تحت عنوان شایعه منتشر شده، ترسی عمومی ایجاد می شود که مبادا در آینده مشکلات اقتصادی به وجود آید‌ و این رفتار هیجانی یک رفتاری ّطبیعی است پس نمی توان گفت به دنبال ایجاد شایعه نباید هیچ اتفاقی رخ دهد بلکه به طور طبیعی التهابی ایجاد خواهد شد که برای برخی این اثرات بیشتر و برخی دیگر کمتر خواهد بود.

روانشناس مسائل مذهبی گفت: التهابات ناشی از پخش شایعات، ممکن است برای افرادی که از نظر اقتصادی در سطوح پایین تری باشند ، اثرات بیشتری را به دنبال دارد و سبب شود آنها این شایعه را دهان به دهان پخش کنند و از کاه، کوه بسازند.

میرطالبی درباه راهکارهای کاهش اثرات شایعه از دیدگاه روانشناسی، گفت: قبل از اینکه افراد موضوعی را به شایعه تبدیل و در فضای مجازی منتشر کنند مسئولینی که با آن عمل ارتباط مستقیم دارند باید در فضای رسانه های جمعی توضیحاتی ارائه دهند مبنی بر اینکه قرار است چه اتفاقاتی رخ دهد و چگونه موضوع کنترل خواهد شد تا ترس و التهاب آینده با شفاف سازی کنترل شود.

وی افزود: افرادی که شایعه ساز هستند همیشه از کاه، کوه می سازند و مساله ای جزئی را به طور ناگهانی شدید جلوه می دهند به طور مثال در موضوع افزایش قیمت کالاهایی مانند ماکارونی که چند روز قبل شایعه شد، برخی افرادی که در فروشگاه ها مشغول فعالیت بودند از قبل درباره این موضوع التهاب آفرینی می کردند و شایعه را بسیار داغ تر جلوه می دادند.

میرطالبی با تاکید بر اینکه حتی افرادی که نقش مستقیمی در شایعه سازی ندارند هم می توانند شایعه ساز باشند، تصریح کرد: افرادی که شایعه سازی می کنند اطلاعات ضعیفی دارند و با افزایش شایعات تنها دنبال بازار گرمی هستند و می توانند سبب افزایش التهاب و بروز رفتارهای هیجانی و احساسی شوند.

روانشناس مسائل مذهبی تصریح کرد:  مسئولان ذی ربط باید از قبل توضیحاتی را ارائه دهند و علت اتفاقات را تشریح کنند زیرا پیش از شفاف سازی موضوع، عده ای التهاب آفرینی خواهند کرد.

وی افزود: مسئولین مربوطه باید با ارائه توضیحات شفاف و درست، اطلاع رسانی کنند زیرا صحت آن سبب می شود که مردم به مسئولین اعتماد کنند و اثرات مثبتی در رفتارهای عاطفی و هیجانی مردم ایجاد شود.

میرطالبی خاطرنشان کرد: همچنین باید گفته های مسئولان صحت یابد زیرا سبب اعتماد سازی می شود و در آینده می تواند بسیاری از رفتارهای مردم را مدیریت کند تا از این دورانی که با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم با صحت و سلامتی و کمترین تبعات گذر کنیم.

 

نقش دولت در شفاف سازی و یکدست بودن پس از اجرای سیاست‌های بسیار مهم است

محمد بهمن نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: دو نظریه عمده درباره شکل گیری انتظارات تورمی وجود دارد که بر مبنای آن الگوی رفتاری مردم در شکل گیری انتظارات تورمی یا بر اساس الگوی انتظارات عقلایی است یا بر اساس الگوی انتظارات تطبیقی.

وی افزود: طبق مطالعات انجام شده در کشور ایران اگر دولتها بخواهند سیاستی را اعمال کنند بهتر است از الگوی انتظارات تطبیقی استفاده کنند زیرا فضای ذهنی مردم در کشور بر اساس الگوی انتظارات تطبیقی است پس دولتها سیاست‌های خود را بر اساس این الگو می چینند یعنی وقتی می خواهند یک سیاست اقتصادی را اعمال کنند به صورت ناگهانی  و بدون اطلاع رسانی و شفاف سازی آن را اجرا می کنند که در این صورت موفق تر خواهد بود.

مدیر تالار بورس منطقه ای کرمانشاه گفت: از آنجا که فضای ذهنی مردم بر اساس انتظارات تطبیقی بوده تاکنون هر سیاستی که از سوی دولتها اجرا شده به صورت ناگهانی بوده در بحث بنزین این گونه بود و اکنون در موضوع آزاد سازی ارز ترجیحی هم که شاهد آن هستیم.

بهمن خاطرنشان کرد: در سال‌های بسیار قبل تر نیز که موضوع آزادسازی قیمت حامل های انرژی مطرح بود چنین سیاستهایی به دلیل فضای ذهنی مردم یک شبه اجرا می شد.

وی درباره اینکه چرا مردم هنگام اجرای سیاست‌ها به یکباره هجوم می آورند، عنوان کرد: هنگامی که اطلاع رسانی به درستی انجام نمی شود، در مردم احساس عدم امنیت راجع به آن موضوع اقتصادی شکل می گیرد و در نتیجه تقاضا به صورت ناگهانی افزایش خواهد یافت.

بهمن تصریح کرد: هنگامی که یک سیاست اقتصادی بر مبنای الگوی تطبیقی اجرا می شود به شرط لازمی نیاز دارد که برمبنای آن پس از اجرای آن سیاست باید به مردم آگاهی لازم داده شود درحالی که متاسفانه در اقتصاد ما این شرط لازم نادیده گرفته می شود و همین سبب می شود یک فشار روانی بر مردم به عنوان خانوار ایجاد شود از طرف دیگر تبلیغاتی از سوی بنگاه ها به صورت مخفیانه انجام می شود که در کنار تبلیغات بیرونی باعث خواهد شد مردم برای خرید و ذخیره کردن آن محصولات هجوم آورند و در بازار کمبود ایجاد شود.

وی افزود: پس اگر به درستی هم تشخیص داده شود که انتظارات مردم بر اساس الگوی انتظارات تطبیقی است اما شرط آن، صحبت کردن با مردم و آگاهی دادن به آنها است در غیر این صورت بنگاه ها این قضیه را مدیریت می کنند و سبب مواجه شدن کشور با تورم خواهند شد.

مدیر تالار بورس منطقه ای کرمانشاه خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که به دلیل مسائل اقتصادی موجود چندان به آن توجه نشد، موضوع افزایش حداقل دستمزد نیروی کار بود که ظرفیت رشد ۵۸ درصدی آن وجود داشت.

بهمن تصریح کرد: بر اساس آنچه که از طرف بنگاه ها به مردم دیکته شد افزایش دستمزد باعث افزایش هزینه اولیه بنگاه و درنتیجه ایجاد تورم خواهد شد، یعنی بنگاه ها در یک فضای کاملا خالی مدیریت را بدست گرفتند و این ذهنیت را در بین مردم ایجاد کردند که باید منتظر تورم باشند درحالی که دولت باید با مردم صحبت می کرد و برای مردم تشریح می کرد که هزینه نیروی کار حجم بسیار کمی از سرمایه در گردش یک واحد تولیدی را تشکیل می دهد و افزایش حداقل دستمزد به اندازه خود بر روی هزینه‌های تولید یک بنگاه اقتصادی تاثیر دارد که این هزینه در بالاترین میزان خود می توانست شش درصد باشد و حتی با لحاظ هزینه های مرکب ۱۲ درصد تورم را ایجاد می کرد اما بنگاه های اقتصادی با استفاده از فضای رسانه ای، انتظارات مردم را به گونه ای هدفمند کردند که مردم انتظار تورم بیش از ۵۰ درصد را داشتند.

وی افزود: نقش دولت در شفاف سازی و یکدست بودن پس از اجرای سیاست‌های بسیار مهم است تا بتوانیم به درستی انتظارات مردم را شکل دهیم و مدیریت کنیم.

به گزارش مرصاد، دولتمردان در کاهش انتظارات تورمی باید به صورت فعال‌تر عمل کنند تا بتوانند به درستی اثرات منفی ناشی از این انتظارات را کاهش دهند‌.

 

انتهای پیام/

whatsapp
telegram
Facebook
Twitter
Email
کپی کردن لینک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها