
معاون آموزش متوسطه استان کرمانشاه مطرح کرد:
گرایش ۶۵ درصدی دانشآموزان کرمانشاهی به رشتههای نظری
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: باید ۵۰ درصد از دانشآموزان وارد رشتههای مهارتی شوند اما در کرمانشاه این نسبت حدود ۳۵ درصد است و بیش از ۶۵ درصد از دانشآموزان به سمت رشتههای نظری گرایش دارند.
ماشاءالله پروین در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: برخلاف تصور عمومی، تابستان برای آموزش و پرورش بهویژه در حوزه متوسطه نهتنها فصل تعطیلی نیست، بلکه اوج تکاپو و فعالیت محسوب میشود. اکنون مجموعه آموزش و پرورش درگیر برگزاری امتحانات نهایی پایههای یازدهم و دوازدهم، برگزاری آزمون مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان، تشکیل کلاسهای جبرانی و تابستانی و مهمتر از همه، فرآیند ثبتنام دانشآموزان برای سال تحصیلی جدید است.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: ثبتنام دانشآموزان در پایههای ورودی شامل پایه اول ابتدایی، هفتم و دهم نیازمند مراجعه حضوری به مدرسه جدید است اما در پایههای میانپایه مانند هشتم، نهم، یازدهم و دوازدهم ثبتنام توسط مدیران مدارس انجام میشود و فقط برای دریافت کتب درسی نیاز به مراجعه به سامانه یا مدرسه است.
وی گفت: ثبتنام در پایه دهم منوط به صدور هدایت تحصیلی است و این موضوع بهصورت کشوری مدیریت میشود. تا زمانی که این فرآیند در سامانه هدایت تحصیلی فعال نشود، ثبتنام در پایه دهم نهایی نمیشود.
پروین در بخش دیگری از سخنانش افزود: یکی از مشکلات جدی ما، مراجعات خانوادهها برای ثبتنام در مدارسی خارج از محدوده تعیینشده است. برخی خانوادهها تلاش میکنند با ارائه قولنامههای صوری یا استفاده از آشنا، فرزند خود را در مدارس خاص ثبتنام کنند. این موضوع برنامهریزی آموزشی ما را بههم میزند و حقوق دانشآموزان ساکن در شعاع آن مدارس را تضییع میکند.
وی افزود: طبق برنامه هفتم توسعه کشور، باید ۵۰ درصد از دانشآموزان پس از پایه نهم وارد رشتههای مهارتی شوند اما در استان کرمانشاه این نسبت حدود ۳۵ درصد است و بیش از ۶۵ درصد از دانشآموزان به سمت رشتههای نظری گرایش دارند.
پروین خاطرنشان کرد: این انحراف از استاندارد کشوری نهتنها باعث اشباع رشتههای نظری شده، بلکه بازار کار را نیز با کمبود نیروی فنی و ماهر مواجه کرده است. در استانهای صنعتی مانند یزد، اصفهان و سمنان، گرایش به رشتههای مهارتی بسیار بالاتر است، چرا که فرهنگ عمومی و فرصتهای اشتغال این گرایش را تقویت کردهاند.
خانوادهها، عامل اصلی انحراف از مسیر تحصیلی واقعی
وی گفت: متأسفانه بسیاری از خانوادهها برخلاف علاقه و استعداد فرزندانشان، اصرار دارند آنها را به سمت رشتههایی مانند تجربی سوق دهند. در حالیکه برخی دانشآموزان به رشتههای مهارتی علاقهمندند، والدین به دلیل چشم و همچشمی یا آرزوهای برآوردهنشده خود، فرزندان را وادار به انتخابهای نادرست میکنند. این مسئله موجب افت تحصیلی و سرخوردگی دانشآموزان میشود.
وی افزود: اگر دانشآموز با استعداد و علاقه وارد رشته مهارتی شود، مهارتی میآموزد، وارد بازار کار میشود و دیگر بیکار نخواهد بود. این موضوع نقش مهمی در بهبود اقتصاد استان دارد اما اصرار بر رشتههای نظری بدون در نظر گرفتن ظرفیتهای بازار، به بیکاری فارغالتحصیلان و خالی ماندن موقعیتهای شغلی مهارتی منجر میشود.
مشاوره تحصیلی؛ نیاز ضروری در انتخاب رشته
به گفته پروین، یکی از مهمترین راهکارهای اصلاح وضعیت توازن رشتهای، تقویت نظام مشاوره تحصیلی است. مشاوران مدارس در دوره متوسطه اول بسیار فعالاند و تلاش زیادی برای آگاهسازی دانشآموزان انجام میدهند اما متأسفانه برخی خانوادهها در خانه تمام این تلاشها را خنثی میکنند.
وی افزود: اگر مراکز مشاوره تحصیلی تخصصی در خارج از مدرسه راهاندازی شود، میتوان دانشآموزان را با دلایل علمی قانع کرد. بسیاری از دانشآموزان به مشاوری نیاز دارند که با زبان روانشناختی و علمی، آنها را راهنمایی کند تا به نتیجه درست برسند.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!