حالت تاریک
یکشنبه, 07 اردیبهشت 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
همگرایی برای توسعه حمل‌‌ونقل غرب کشور ضروریست
کرمانشاه در دو راهی پرواز و توقف؛

همگرایی برای توسعه حمل‌‌ونقل غرب کشور ضروریست

استان کرمانشاه نه فقط به آسمانی امن و باند پرواز و برج مراقبت، بلکه به زمینی آماده، ریل و ایستگاهی فعال نیز نیاز دارد و تنها در چنین تعادلی‌ است که حرکت‌های امروز، به توسعه‌ای پایدار در فردا منجر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ در دل زاگرس، جایی که کوه‌ها به آسمان سلام می‌کنند و خاک، خاطره‌ تمدن را بر دوش می‌کشد، فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه اکنون در پی آن است تا بال گشوده و افق تازه‌ای برای منطقه ترسیم کند.

عملکرد جدید فرودگاه کرمانشاه نویدگر فصلی نو در حمل‌ و نقل هوایی استان است؛ فصلی که اگر به درستی ورق بخورد، می‌تواند کرمانشاه را از ایستگاهی محلی به گره‌ای منطقه‌ای در شبکه‌ پروازهای کشور بدل کند.

از منظر توسعه، فرودگاه‌ها فقط سکوهای پرواز هواپیما نیستند، بلکه باندهای پرواز اقتصاد و شتاب‌‌دهنده‌های تحول اجتماعی‌اند.

پذیرش پروازهای پهن‌پیکر و فعالیت ۲۴ ساعته بدون تردید گامی شجاعانه در مسیر پیشرفت است اما در میان این هیاهو، باید پرسید که آیا این پروازهای نوپدید، پاسخگوی عطش واقعی مردم منطقه و نیازهای زیربنایی اقتصاد محلی‌اند یا صرفاً چشم‌اندازهایی خوش‌رنگ و لعاب بر تابلوی وعده‌هاست که تحقق آن، به چیزی بیش از نیت خیر نیاز دارد؟

فرودگاه کرمانشاه، با موقعیتی ژئوپلیتیکی که در مجاورت مرزهای غربی قرار دارد، شایستگی تبدیل‌شدن به محور ترانزیت بین‌المللی را دارد اما تا زمانی که نوسانات پروازی و کمبود مقصدها حل نشده باقی بماند، این ظرفیت همچون گنجی مدفون خواهد ماند که بهره‌برداری از آن در گرو تدبیر و حمایت واقعی است، نه صرفاً بیانیه و برنامه.

در کرمانشاه در کنار آسمان، زمین نیز بی‌تاب توسعه است؛ صدای قطارهایی که هنوز نرسیده‌اند، یادآور این نکته است که توسعه حمل‌ و نقل باید همزمان در آسمان و زمین به پیش رود، اگرچه فرودگاه آماده‌ پرواز است اما قطارها همچنان در ایستگاه وعده‌ها متوقف مانده‌اند؛ تناقضی که بی‌گمان اعتماد مردم را خدشه‌دار کرده و باید با اقدامی صادقانه و جدی جبران شود.

این در حالی است که «روز ایمنی و حمل‌ و نقل» به‌عنوان فرصتی برای بازنگری در اولویت‌ها و نگاه ملی به زیرساخت‌های حمل‌ و نقلی، هشداری دوباره است برای مسئولان تا ایمنی، کارآمدی و یکپارچگی این حوزه را نه فقط در حد شعار، که در عمل نیز دنبال کنند.

فرودگاه، ریل، جاده و ترانزیت هوشمند، همه باید در مدار ایمن و توسعه‌محور حرکت کنند تا مردم کرمانشاه طعم واقعی پیشرفت را بچشند.

ایمنی، ضرورتی فراتر از قانون

یزدان خسروی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با اشاره به اهمیت جایگاه ایمنی در نظام حمل‌ و نقل، روز ملی ایمنی حمل و نقل را فرصتی مغتنم برای بازاندیشی در رفتارهای ترافیکی و ارتقای فرهنگ عمومی در حوزه ایمنی توصیف کرد. 

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه تأکید کرد: این روز ملی فرصتی ارزشمند است تا با بازنگری در نگرش‌ها و عملکردها، ایمنی را از یک الزام قانونی به یک باور فرهنگی در جامعه تبدیل کنیم.

خسروی افزود: فرهنگ‌سازی در حوزه حمل و نقل، ضرورتی انکارناپذیر است که مستقیماً با جان انسان‌ها گره خورده است، ایمنی فقط یک قانون نیست؛ بلکه باید به‌عنوان بخشی جدانشدنی از سبک زندگی شهروندان، نهادینه شود.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای برنامه‌های آموزشی و آگاه‌سازی، بتوان نگرش جامعه را نسبت به ایمنی حمل‌ و نقل متحول ساخت و آن را به یک رفتار روزمره بدل کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با اشاره به برنامه‌های متنوع پیش‌بینی‌شده به مناسبت روز ملی ایمنی حمل‌ و نقل، تصریح کرد: در این راستا، مجموعه‌ای از اقدامات با محوریت آگاهی‌بخشی عمومی در دستور کار قرار گرفته که شامل برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی، برنامه‌های ترویجی در مدارس و مراکز آموزشی، برپایی نمایشگاه‌های ایمنی و نیز مانورهای مشترک با دستگاه‌های خدمات‌رسان است، همچنین اطلاع‌رسانی گسترده در محورهای مواصلاتی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی با رانندگان، در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به لزوم مشارکت همه‌جانبه برای تحقق اهداف ایمنی در حمل‌ و نقل، تأکید کرد: کاهش حوادث رانندگی و تلفات جاده‌ای نیازمند یک عزم جمعی است، دستگاه‌های اجرایی باید با هم‌افزایی و تعامل مؤثر، گام‌های هماهنگ بردارند و از سوی دیگر، نقش مردم در این مسیر بسیار کلیدی است؛ باور به اهمیت ایمنی، نخستین قدم برای کاهش سوانح است.

خسروی خاطرنشان کرد: امروزه نمی‌توان با ابزارهای سنتی به مقابله با چالش‌های مدرن در حوزه حمل‌ و نقل پرداخت بلکه باید به سمت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، افزایش بهره‌وری در راهداری و ارتقای نظارت‌ها حرکت کنیم؛ استمرار برنامه‌های آموزشی و ارتقای استانداردها، زمینه‌ساز حمل‌ و نقلی ایمن، روان و پایدار در سطح استان و کشور خواهد بود.

وی در پایان سخنان خود گفت: اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با تکیه بر ظرفیت‌های کارشناسی، تجربه‌های میدانی و همراهی مردم و مسئولان، مصمم است گام‌هایی بلندتر در راستای تحقق ایمنی فراگیر بردارد؛ روز ملی ایمنی حمل‌ و نقل نه‌ فقط یک مناسبت تقویمی، بلکه تلنگری برای تقویت مسئولیت‌پذیری اجتماعی در قبال جان انسان‌هاست.

فرودگاه کرمانشاه آماده پذیرش پروازهای پهن‌پیکر و فعالیت ۲۴ ساعته

مجتبی بیاتی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با تأکید بر نقش مهم زیرساخت‌های حمل‌ و نقلی در توسعه هر منطقه، اظهار داشت: فرودگاه‌ها به‌عنوان یکی از ارکان اصلی این زیرساخت‌ها می‌توانند نقشی کلیدی در رشد اقتصادی و اجتماعی ایفا کنند.

مدیرکل فرودگاه استان کرمانشاه افزود: فرودگاه‌ها به‌ویژه به خاطر مسافرانی که عمدتاً از خدمات آن استفاده می‌کنند - از جمله پزشکان، مهندسان، تجار، مسئولان، نمایندگان مجلس و... - می‌توانند اثرگذاری بالایی در پویایی منطقه‌ای داشته باشند.

بیاتی با اشاره به بازسازی‌های صورت گرفته در فرودگاه کرمانشاه بیان کرد: در حال حاضر، این فرودگاه آمادگی پذیرش پروازهای پهن‌پیکر را دارد و به‌صورت ۲۴ ساعته می‌تواند خدمات پروازی ارائه دهد.

به گفته وی، این ظرفیت جدید علاوه بر افزایش توان لجستیکی استان، می‌تواند کرمانشاه را به‌عنوان یک هاب منطقه‌ای در غرب کشور تثبیت کند.

مدیرکل فرودگاه استان کرمانشاه تصریح کرد: فرودگاه کرمانشاه نه‌تنها به مردم استان خدمت‌رسانی می‌کند، بلکه به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، محل اعزام و پذیرش مسافران استان‌های همجوار، زائران عتبات عالیات و همچنین مسافران کشور عراق نیز است.

بیاتی از تلاش‌های گسترده برای افزایش تعداد مقاصد پروازی و پروازهای موجود خبر داد و اعلام کرد: در حال حاضر، تعداد پروازها پاسخگوی تقاضای واقعی مردم نیست، ما پیگیری‌هایی را از طریق شرکت‌های هواپیمایی آغاز کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم به‌زودی با افزایش تعداد پروازها و مقصدها، خدمات بهتری ارائه دهیم.

وی همچنین به وظایف شرکت فرودگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: علاوه بر تأمین زیرساخت‌های فنی فرودگاهی، این شرکت مسئولیت کنترل پروازها، نصب دستگاه‌های ناوبری و همچنین تجهیز فرودگاه‌ها به ابزارهای ایمنی و امنیتی نظیر دستگاه‌های ایکس‌ری را بر عهده دارد.

وی ابراز امیدواری کرد با این اقدامات، سطح ایمنی و امنیت پروازها در فرودگاه کرمانشاه ارتقا یابد.

بیاتی در ادامه گفت: پروازهای فرودگاه کرمانشاه در حال حاضر دارای نوسان هستند اما با حمایت و پیگیری مسئولان استانی، امیدواریم بتوانیم پاسخگوی این حجم از تقاضا باشیم.

وی با تأکید بر نقش کلیدی فرودگاه‌ها در توسعه منطقه‌ای، از مسئولان استانی و شرکت‌های هواپیمایی خواست تا با همراهی و سرمایه‌گذاری بیشتر، شرایط بهتری برای گسترش حمل‌ و نقل هوایی در غرب کشور و استان کرمانشاه فراهم کنند.

صدای نارضایتی از سوت قطاری که هنوز نمی‌رسد

محسن رضایی، در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با انتقاد از وضعیت فعلی راه‌آهن کرمانشاه گفت: متأسفانه زیرساخت‌های ریلی استان هنوز در حد حرف و وعده باقی‌مانده است؛ از چند سال پیش قرار بود قطار به مرز برسد و صادرات از طریق ریل انجام شود اما هنوز هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است.

 یکی از ساکنان قدیمی کرمانشاه که سال‌ها در زمینه ترخیص کالا و صادرات در مرز پرویزخان فعالیت داشته، با اشاره به مشکلات حمل کالا افزود: صادرکننده‌ها همچنان مجبور هستند بارهای خود را با کامیون ارسال کنند که با هزینه فراوان و خطرات جاده‌ای بسیاری همراه است، اگر زیرساخت‌های ریلی به درستی فعال بودند، هم ایمن‌تر و هم از نظر اقتصادی مناسب‌تر بود.

رضایی معتقد است که ظرفیت بالقوه‌ استان در حمل‌ و نقل ریلی هنوز بالفعل نشده و بیان کرد: با این‌ همه وعده، مردم دیگر دل خوشی از پروژه‌های حمل‌ و نقلی ندارند؛ باید یک‌بار برای همیشه کار، به‌صورت جدی پیش رفته و مسئولان نه فقط گزارشی، بلکه نتیجه‌محور عمل کنند.

راه هنوز باقی‌ است

الهام عباسی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ از پیشرفت‌های چند سال اخیر در حوزه حمل‌ و نقل ریلی استان کرمانشاه سخن گفت، اما همچنان خواستار اقدامات مؤثرتر است و اظهار داشت: نسبت به چند سال پیش، واقعاً تغییراتی ایجاد شده‌اند، تعدادی قطار به کرمانشاه افزوده شده، خدمات به‌روزتر شده و زیرساخت‌ها در حال توسعه‌اند اما همچنان با هدف نهایی فاصله داریم.

مدیر یک شرکت حمل‌ و نقل کالا در کرمانشاه بیان کرد: هم‌اکنون نیز درخواست بار ریلی داریم، ولی ظرفیت پاسخ‌گویی اندک است، اگر بخش خصوصی بیشتر وارد کار شود و دولت نیز حمایت لازم را انجام دهد، می‌توانیم تحولی واقعی را شاهد باشیم.

عباسی در پایان سخنان خود گفت: تلاش‌هایی در جریان است، ولی نباید به این مقدار قانع شد؛ استان کرمانشاه لیاقت بهره‌مندی از یک راه‌آهن قدرتمند بین‌المللی را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ آنچه امروز در فرودگاه کرمانشاه به انجام رسیده، اگرچه در مقیاس استانی دستاوردی بزرگ به‌شمار می‌آید اما تا تبدیل‌شدن به قطب منطقه‌ای، مسیر دشواری در پیش است.

تحسین این اقدامات زمانی برازنده است که با رفع نواقص و پایداری در خدمات همراه شود و گرنه باندهای گسترده، بدون پروازی منظم و هدفمند، چیزی غیر از زمین صاف‌ شده نخواهند بود.

از سوی دیگر، غفلت از حمل‌ و نقل ریلی، همچون ترک‌خوردگی در پایه‌ها توسعه‌ای‌ است که می‌خواهد بر فراز آن پرواز کند، توسعه زمانی معنا می‌یابد که در همه‌ی ابعاد هماهنگ، پیوسته و مردمی باشد.

در نهایت، کرمانشاه نه فقط به آسمانی امن و برج مراقبت که به ریل و ایستگاه فعال قطار نیاز دارد و تنها در چنین تعادلی‌ است که پروازهای امروز، به توسعه‌ای پایدار در فردا منجر خواهد شد.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!