
عید غدیر، نماد پیوند دین و سیاست؛
ولایتپذیری در غدیر، پیمان با حقیقت است
غدیر از برجستهترین اعیاد اسلامی است که جایگاه بیهمتایی در میان مسلمانان دارد و نشاندهنده اهمیت اصل ولایتپذیری در دین اسلام است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ واقعه غدیر در تاریخ اسلام صرفاً یک رویداد سیاسی و اجتماعی نیست، بلکه بازتابی عمیق از جایگاه والای امیرالمؤمنین علی (ع) در نظام آفرینش الهی است.
این مناسبت ارزشمند، نه فقط در منابع دینی بلکه در تفکرات عارفانه و فلسفی اندیشمندان اسلامی نیز نقشی اساسی دارد؛ از جمله این اندیشمندان، حضرت امام خمینی (ره) با نگاهی چندبعدی و ترکیبی از عرفان، فلسفه و کلام، به غدیر اهمیتی فراتر از صرف تاریخ بخشیده است.
غدیر از برجستهترین اعیاد اسلامی است که جایگاه بیهمتایی در میان مسلمانان دارد و نشاندهنده اهمیت اصل ولایتپذیری در دین اسلام است؛ امیرالمؤمنین (ع) نه نتیجه غدیر، بلکه خالق معنای آن است؛ چرا که شکوه و جامعیت وجود ایشان به حدی است که تجلی همه اسماء الهی بوده و مقامی فراتر و جامعتر از تمامی پیامبران دارا هستند. شخصیت ایشان به عنوان واسطهای در آفرینش موجودات شناخته میشود و غدیر تنها یکی از جلوههای محدود این عظمت بیپایان است. روز غدیر نمادی است که تنها گوشهای از این شکوه بینظیر را آشکار میسازد؛ چراکه ایشان مظهر وحدت اضداد و تجلی اوج کمال انسانی محسوب میشوند.
اسلام تمامش سیاست است
مسلم فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد» اظهار داشت: خدا حضرت امام خمینی (ره) را رحمت کند که میفرمودند: «اسلام همه اش سیاست است» و در جملهیدیگری فرمودند: «اسلام سیاستش بیشتر از معنویاتش است».
مدیر حوزه علمیه برادران شهرستان سنقر و کلیایی گفت: امام راحل اعتقاد راسخی به این معنا داشتند و باید هم از امام همچنین کلامی را شنید زیرا اسلام شناس کامل و جامع بوده است.
وی افزود: یکی از دلایل صحت فرمایش حضرت امام خمینی (ره) همین عید غدیر بود که شما میبینید در روایات میفرمایند عید غدیر عظمتش از دیگر اعیاد بالاتر است و از عید فطر و عید قربان عظمت این عید بالاتر است و عیدالله اکبر نامیده شده است.
فرهنگیان در ادامه بیان کرد: عید غدیر یک عید کاملا سیاسی است، یعنی ما یک جشن سیاسی بزرگ میگیریم، برای اینکه سرپرست امت اسلامی کسی شد مانند علیان ابیطالب (ع)، و ما خیلی برای عید غدیر باید ارزش قائل شویم.
وی در ادامه عنوان کرد: عید غدیر، عید با عظمتی است و یک عید سیاسی هم است، خیلی عجیب است، اعظم اعیاد ما هست، بزرگترین عید سیاسی ما است و حالا ببینید این عید سیاست را خداوند متعال در چه حد و اندازهای به ما معرفی کرده است: آبروی سیاست است، آبروی قدرت است؛ عید غدیری که در آن شخصیت بزرگی چون علیان ابیطالب (ع) سرپرستی جامعه اسلامی را به عهده میگیرد.
وی در ادامه بیان کرد: امیرالمؤمنین، یعسوبالدین، حیدر کرار، داماد نازنین پیامبر اکرم (ص) که مولود خانه کعبه است، از آغاز زندگی او معجزه است، در خانه کعبه متولد شده است، از اول این شخصیت برای امور مهم و بزرگ نگه داشته شده و مقدّر بوده که کارهای بزرگ انجام دهد.
فرهنگیان افزود: به امر خدا، برای جامعه مؤمنان، برای امر امامت و امارت این افتخاری شد و با این انتصاب ولایت سطح توقع ما از سیاسیون بالا رفت؛ افراد سیاسی جامعه باید پیرو امیرالمؤمنین (ع) باشند و هر کسی نمیتواند در عرصه سیاست حاضر شود.
وی با بیان اینکه اصل سیاست برای امیرالمؤمنین (ع) است تأکید کرد: این را به همه استاندارها بگویید، به همه فرماندارها بگویید، به همه مدیران جامعه بگویید، به همه نمایندگان مجلس بگویید، به همه وزرا بگویید، بگذارید تنشان بلرزد، بیشتر به خودشان بیایند.
فرهنگیان اذعان داشت: خداوند اندازههای سیاست را مشخص کرد در عید غدیر، اندازههای سیاست این است که سرپرستی جامعه دینی را کسی مثل امیرالمؤمنین (ع) بر عهده گرفته پس باید سیاسیون جامعه حضرت را الگو قرار دهند.
وی در ادامه گفت: البته امیرالمؤمنین (ع) در کلام شریفی دارند که رهبر جامعه را باید کمک کنید، حمایتش کنید، حتی دفاع میکنند؛ همچنین امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند: رهبر جامعه شما ممکن است معصوم نباشد ولی اگر قدرت جامعه خود را می خواهید، استحکام جامعه خود را میخواهید باید با اتحاد در پیروی از او، جامعه خود را اساساً در امنیت و سلامت قرار دهید که انشاءالله با این کار مشکلات بر طرف شود.
مدیریت حوزه علمیه برادران شهرستان سنقر و کلیایی گفت: نمیخواهم بگویم همه سیاستمداران باید مانند علیابن ابیطالب (ع) باشند ولی اندازهها مشخص شده و قله مشخص شده است؛ توجه به قله است که در دامنه خیلی از مشکلات را برطرف میکند.
وی افزود: سیاسی نبودن یعنی خودخواه و خودپرست بودن، به فکر شکم خود بودن و این برای یک انسان که اشرف مخلوقات است، زشت است؛ انسان علاوه بر اینکه نباید درمقابل ضایع شدن حق خود سکوت کند بلکه باید در برابر ظلم و پایمان شدن حق دیگران هم واکنش نشان دهد.
وی در ادامه تصریح کرد: کسی که سیاسی نباشد پایمال شدن حق دیگران و ظلم را نادیده میگیرد که این عین رذالت است؛ در ادبیات فارسی ما هم خارج از آدمیت میدانیم.
وی افزود: سیاست به این معنی نیست که یک گوشت قربانی جایی بیفتد و بعد انسان مثل گرگها برود به اندازه شکم خود بردارد و ببرد، این دیدگاه غربی هاست؛ غربیها هم به مردم خود میگویند سیاست یعنی این، یعنی سکوت در برابر ظلم به مظلومان عالم و سکوت در مقابل کشته شدن بی گناهان.
وی بیان کرد: آخرین سخنان امیرالمؤمنین (ع) این است حرف حق را بیان کنید و امیرالمؤمنین (ع) را به خاطر همین حرف به شهادت رساندند.
فرهنگیان در پایان سخنان خود اذعان داشت: حضرت علی (ع) به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) وصیّت کرد: «كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً» برای ظالم دشمن باشید و کمک مظلوم باشید، این عصاره حیات سیاسی امیرالمؤمنین (ع) است.
اهمیت عید سعید غدیر خم
اعظم اسدی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: بدون شك روز «عيد غدير» اهميت بسيارى دارد. در روايات ما وارد شده كه عظمت اين روز، حتى از روز «عيد فطر» و روز «عيد قربان» هم بيشتر است، نه اينكه از اهميت آن دو عيد عظيم اسلامى چيزى كم بشود، بلكه به خاطر اينكه اين عيد حاوى يک مضمون والاتر است.
این طلبه و فعال فرهنگی حوزه علمیه گفت: اهميت و برتری اين عيد طبق روايات در همين است كه متضمن موضوع ولايت است، شايد بتوان گفت كه هدف از همه زحماتى كه پيغمبراكرم (ص) و بزرگان دين و انبياء الهى (ع)، متحمّل شدهاند، استقرار ولايت الهى بوده است.
وی افزود: در روايتى از امام صادق (ع) آمده است كه در مقام هدف جهادفىسبيلاللَّه مجموعه تلاشهايى كه براى دين مىشود، فرمودهاند: هدف اين است كه انسانها را از ولايت بندگان و بردگان با معناى وسيعى كه اين كلمه دارد خارج سازند و به ولايتاللَّه نائل كنند.
اسدی در ادامه اذعان داشت: در موضوع عيد غدير، اين نكته هم وجود دارد كه در باب ولايت، دو قلمرو اساسى هست: يكى قلمرو نفس انسانى است كه انسان بتواند اراده الهى را بر نفس خودش ولايت بدهد و نفس خود را داخل ولايت اللَّه كند؛ اين، آن قدم اوّل و اساسى است و تا اين نشود، قدم دوم هم تحقّق پيدا نخواهد كرد.
جانب و مرحله دوم اين است كه محيط زندگى را در ولايتاللَّه داخل كند؛ يعنى جامعه، با ولايت الهى حركت كند؛ هيچ ولايتى ولايت پول، ولايت قوم و قبيله، ولايت زور، ولايت سنّتها و آداب و عادات غلط نتواند مانع از ولايتاللَّه شود و در مقابل ولايتاللَّه عرض اندام كند.
وی افزود: كسى كه در اين روز معرّفى شده؛ يعنى وجود مقدّس اميرالمؤمنين علی (ع) در هر دو منطقه ولايت، يک الگو و شخصيت ممتاز است؛ هم در ولايت بر نفس خود و به مهار كشيدن نفس خود كه عرض كرديم اين همان بخش اصلى است و هم در الگويى كه او براى حكومت اسلامى و ولايت الهى از خود نشان داد و تثبيت كرد.
وی در ادامه بیان کرد: در تاريخ نمونهاى است كه هركس بخواهد ولايت الهى را بشناسد، نمونهى اَتَمّ و الگويش آنجاست؛ آنچه امروز براى ما به عنوان درس بايد مطرح شود اين است كه در اين دو منطقهى ولايت كه مولا و محبوب ما علىابن ابىطالب (ع)، در آن درخشيده و كلمهکلمه سخن او و قدمقدم حركات او مىتواند براى هركس درس باشد، حقيقتاً مشغول تلاش و مجاهدت شويم.
اسدی همچنین بیان کرد: يك مسئله، مسئله استقرار ولايتاللَّه در جامعه است؛ البته اين ولايت، در دنياى امروز، دشمنان زيادى دارد كه صريحاً با آن دشمنى مىكنند؛ از روز اوّل هم داشت؛ مخصوص امروز نيست و علّت آن هم معلوم است كه چرا دنيا با جامعهاى كه براساس قيمومت و ولايت و حكومت الهى مىخواهد اداره شود، مخالف است؟ در اينباره صحبت شده است و همه چيز تقريباً روشن است.
وی در پایان سخنان خود عنوان کرد: طبيعتاً كسانى كه پايهگذاران و پايههاى چنين نظامى محسوب مىشوند، بايد سعى كنند هر ساعت از ساعات كار و تلاششان، نسبت به ساعات قبل، به آن الگوى اصلى نزديكتر شود؛ اين درسِ غدير براى ما است.
عظمت امیرالمؤمنین (ع)
سمیرا حیدریان در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: فهمیدنِ مقام حضرت امیرالمؤمنین (ع) هم صفحه پاکِ نفس میخواهد و هم یک گوهرشناسی مانند حضرت رسول اکرم (ص).
این معلم گفت: عظمتِ حضرت امیرالمؤمنین (ع) به گونهای است که حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند: علی جان! اگر آن خطر نبود که امّت به اشتباه به همان سمتی بروند که برخی از مسیحیان رفتند بروند، یعنی آن طور که آنها غلوّ کردند و گفتند حضرت عیسی (ع) پسرِ خدای متعال است نمیشد، یعنی اگر کلمات اجازه میداد تا من حقِ تو را ادا کنم و باعثِ برداشتِ غلط نشود، من چیزی میگفتم که خاک کف پای تو را توتیای چشم کنند و تبرّک بجویند.
وی در ادامه با بیان فضائل امام علی (ع) گفت: یکی از فضائل امام علی (ع)، تولد استثنائی آن حضرت در داخل
کعبه است؛ ولادت حضرت در درون خانه خدا رمز و رازش این است که بدانیم، قلب خانه خدا و توحید را ولایت و امامت علی تشکیل می دهد.
وی با اشاره به اینکه در خصوص حضرت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه آمده است: «السلام عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللَّهِ النَّاظِرَةَ، وَ يَدَهُ الباسِطَةَ» افزود: خودِ حضرت نیز فرمودند: «أَنَا يَدُ اَللَّهِ اَلْمَبْسُوطَةُ عَلَى عِبَادِهِ بِالرَّحْمَةِ وَ اَلْمَغْفِرَةِ» من دستِ خدا هستم و بعد هم «گاهی» نیست، من مجرای فیضِ الهی هستم آن هم «مبسوطه»، یعنی خدای متعال خواسته است که مجرای فیضِ او من باشم و همچنین فرمود: «مَنْ عَرَفَنِي وَ عَرَفَ حَقِّي» کسی که مرا بشناسد و حقِ من را بشناسد «فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»، چون که من عبدِ خدا هستم و مهمترین آیتِ خدای متعال و هیچ کسی در این عالَم مانندِ حضرت امیرالمؤمنین (ع) آیتِ عظمای حق، علامتِ حق، اسمِ حق نیست
حیدریان عنوان کرد: این معنای یدالله بودن و واسطه فیض بودن است که وقتی ولایتِ مطلقه کلیّه میشود درواقع حضرت امیرالمؤمنین (ع) میشود؛ بنابراین زمانی که قیامت هم میشود این «امیرالمؤمنین» بودنِ حضرت تمام نمیشود، لذا ذیلِ این آیه که «سَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا» وقتی میخواهند به بهشت وارد بشوند شرابِ طهورِ پاککنندهای مینوشند که پاک و پاکیزه به بهشت وارد شوند، «سَقَاهُمْ رَبُّهُمْ»، رَبّ اینها به اینها شرابِ طهور میدهد و همچنین در عظمت مقام حضرت آمده است؛ «أی بِیَدِ علی بن ابیطالب»، یعنی حضرت امیرالمؤمنین (ع) واسطه فیض هستند و میآیند و اینها را سیراب میکنند.
وی در ادامه با بیان اینکه عید غدیر روز مُولویت حضرت بر ما و روزِ شکر گذاری ما است گفت: امام رضا (ع) فرمودند: اگر فردی بداند که روز غدیر چه خبر است، ملائکه برای زیارت او میآیند و با او مُصافحه [دست دادن با هم] میکنند؛ حضرت نفرمودند که فرد کاری انجام دهد بلکه فقط بداند که امروز چه خبر است؛ یعنی معرفت به این اینقدر ارزش دارد.
وی افزود: عظمت روز غدیر، به این خاطر است که ظرف ظهور اراده خدا و زمانابلاغ مهمترین پیام الهى است؛ پیامى که ابلاغ نشدنش، رسالت راناتمام مىگذارد و روزى است که گشایش و فرج براى اسلامیان حاصل شده و آنان که نگران سرنوشت امت اسلام پس از پیامبر(ص)بودند، نگرانیشان برطرف شد.
وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: غدیر یادآور مهمترین قانون ربوبیتی خداست و آن پیروی از الگوهای کامل انسانی برای محقق شدن هدف خلقت است و بدون وجود الگویی کامل و بدون تبعیت از او شباهت به خدا که تنها هدف خلقت ماست، محقق نمیشود.
به گزارش شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ در پایان این گفتار، روشن میشود که عید غدیر تنها یک مناسبت تاریخی یا یک جشن آئینی نیست؛ بلکه عرصهای برای بروز حقیقت ولایت، تجلی اراده الهی در ساماندهی جامعه انسانی و نقطه تلاقی عرفان، سیاست، و حکمت است.
این روز نهتنها نماد پیوند انسان با آسمان، بلکه نقطه شروع تعهد اجتماعی مؤمن به عدالت، رهبری الهی و پیروی از حقیقت است؛ حقیقتی که در سیمای امیرالمؤمنین علی (ع) به کمال تجسم یافته است.
غدیر، معیار سیاست نبوی است؛ سیاستی که با اخلاق، توحید، و عدالت گره خورده است، نه قدرتطلبی، منفعتجویی یا سیطرهطلبی؛ امام علی (ع) الگوی قلهنشین این سیاست است؛ سیاستی که مایه عزت مظلوم و خاری در چشم ظالم است.
به همین سبب، غدیر معیار سنجش و محک صداقت سیاستمداران و مسئولان هر عصر است و بر اساس همین معیار است که امام خمینی (ره) فرمودند: «اسلام همهاش سیاست است»، اما سیاستی برخاسته از روح عبودیت و مسئولیت، نه چربزبانی و دنیاخواهی.
غدیر دعوتی است برای بازگشت به حقیقت ناب انسانی؛ آینهای است که چهره کمال را در قامت ولیّ خدا نشان میدهد و انسان را به تماشای مقصد نهایی خود فرا میخواند که شباهت به خدا از مسیر ولایت است.
اگر انسان مأمور است که خلیفه خداوند بر زمین باشد، بیشک باید در پرتو نوری گام بردارد که از وجود امیرالمؤمنین علی (ع) میتابد و غدیر، نه پایان یک مأموریت، بلکه آغاز یک مسئولیت است.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!