کارشناس مسائل دینی مطرح کرد:
حضرت فاطمه (س)، نماد انسان کامل و ولایتمداری
کارشناس مسائل دینی گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) نماد انسان کامل و ولایتمداری است که با ایمان، تقوا و بصیرت، در مسیر حق و دفاع از ولایت، الگویی جاودان برای تمام تاریخ شد.
حجتالاسلام والمسلمین میلاد فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: حضرت فاطمه زهرا (س)، گوهر یگانه آفرینش و دُرّ تابناک خاندان نبوت، نمونهای تمامعیار از انسان کامل است؛ بانویی که در پرتو معرفت، تقوا، ولایتمداری و جهاد تبیین، نقشه هدایت انسان را ترسیم کرد.
وی افزود: هرچه درباره این بانوی کریمه نوشته یا گفته شود، قطرهای از دریای بیکران حقیقت فاطمی است؛ شخصیت ایشان، همانند خورشیدی است که بر بلندای تاریخ میدرخشد و راه روشن ولایت و ایمان را به بشریت مینمایاند.
این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: پس از رحلت رسول اکرم (ص)، تاریخ اسلام با یکی از سختترین آزمونهای خود روبهرو شد؛ آزمون وفاداری به حق و تمسک به ولایت؛ در این روزهای سنگین، فاطمه زهرا (س) با تمام وجود در برابر انحراف ایستاد؛ او فهمید که آنچه دین را زنده نگه میدارد، ولایت علی (ع) است، نه قدرت و سیاست ظاهری.
فرهنگیان در ادامه بیان کرد: امتحان الهی او، نه در میدان نبرد فیزیکی، بلکه در عرصه معرفت و بصیرت بود؛ زیرا بسیاری از مردم، حق را شناختند اما بهخاطر دنیا از آن فاصله گرفتند، و تنها فاطمه (س) بود که در برابر این موج سکوت و ترس، صدای حقیقت را بلند کرد.
وی با اشاره به اینکه ایشان با منطق قرآن، فلسفه نبوت و امامت را تبیین کرده بود، عنوان کرد: هر جمله از خطبه فدکیه، دریایی از معناست که نشان میدهد این بانوی مظلوم، در اوج مصیبت، همچنان با روشنگری عقلانی از دین دفاع میکند.
این کارشناس مسائل دینی گفت: امتحان ولایت برای فاطمه (س)، بهمعنای دفاع از امام زمان (عج) خویش بود و چنین ایمانی، جوهره هر امتحان بزرگ الهی است.
فرهنگیان افزود: از نخستین روزهای پس از رحلت پیامبر (ص)، حضرت زهرا (س) وارد میدان جهاد تبیین شد؛ جهادی که اسلحهاش نه شمشیر، بلکه حقیقت و آگاهی بود.
او میدانست که دشمنان اسلام برای تثبیت باطل، از تحریف مفاهیم دینی استفاده میکنند. پس با زبان منطق، مردم را بیدار کرد و پرده از انحرافات برداشت. او با روشنگری خود نشان داد که سکوت در برابر ظلم، خیانت به دین است.
وی در ادامه تصریح کرد: خروج ایشان از خانه، حضور در میان مردم، سخن گفتن با زنان انصار و مهاجر، همه جلوههایی از یک جهاد علمی و فرهنگی بودند.
فرهنگیان عنوان کرد: حضرت زهرا (س) اولین کسی بود که مفهوم «جهاد تبیین» را با عمل خود معنا کرد؛ یعنی دفاع از حقیقت نه با تعصب، بلکه با آگاهی و شعور دینی.
جهاد تبیین او، امروز برای ما الگویی است تا در عصر تحریفها و رسانههای فریبنده، حقیقت را از تاریکی دروغها آشکار کنیم.
این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه زهرا (س)، بانویی بود که در برابر ظلم، هیبت ایمان را به تصویر کشید.
او در روزگاری که قدرتهای سیاسی و اقتصادی به نام دین بر مردم حکومت میکردند، بیهراس از آنها فریاد حق سر داد.
وی با بیان اینکه استکبارستیزی ایشان، برخاسته از ایمان به خدا و عدالت بود؛ افزود: حضرت زهرا (س) میدانست استکبار تنها شکل تغییر یافته بتپرستی جاهلیت است. در برابر غصب حق امامت، حضرت زهرا (س) ایستاد و حاضر نشد به ناروا لبخند زند.
این مقاومت، نه از خشم، بلکه از عشق به عدالت سرچشمه میگرفت.
به گفته فرهنگیان، حضرت زهرا (س) اعلام کرد که زن مؤمن، حتی اگر جسمش نحیف و صدایش مظلوم باشد، میتواند با ایمان و یقین، بزرگترین قدرتها را به لرزه درآورد.
این همان روحی است که بعدها در مسیر کربلا و در وجود حضرت زینب (س) ادامه یافت؛ روح مقاومت و ایمان بدون مصالحه.
ولایت علی (ع) محور زندگی و ایمان فاطمه (س)
وی با بیان اینکه حضرت زهرا (س)، در تمام گفتار و رفتار خود، محور را «ولایت علی (ع)» قرار داد، گفت: در نگاه او، امام فقط همسر یا خویشاوند نبود، بلکه محور حق و ریشه ایمان بود. او خانواده و جامعه را بر محور ولایت بنا کرد. وقتی جامعه از امام خویش جدا شد، او دانست که دین از مسیر توحید دور خواهد شد؛ زیرا فقط «امامِ حق» میتواند دین را زنده نگه دارد.
فرهنگیان افزود: این باور عمیق، فاطمه (س) را به نماد ولایتمداری تبدیل کرد. زندگی او اثبات کرد که ایمان بدون ولایت، چیزی جز پوستهای از دین نخواهد بود. امروز نیز، راه فاطمه (س)، همان راه وفاداری به ولیّ خدا و بصیرت در مقابل جریانهای انحرافی است.
فرهنگیان اذعان داشت: تقوا در وجود فاطمه زهرا (س)، با جان و عمل آمیخته بود. او تنها عابد شب نبود؛ بلکه در روز، خدمت به خلق و غم همسایگان را عبادت میدانست. در خانهاش روحی از زهد و سادهزیستی جاری بود اما زهد او، فقر نبود؛ بلکه آزادگی از تعلقات دنیا بود.
این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: حضرت زهرا (س) در عبادت، بندهای عاشق بود، در رفتار، زنی فروتن و مهربان و در گفتار، سخنگوی حکمت الهی. وقتی دست به دعا برمیداشت، نخست برای دیگران دعا میکرد. این روح خدایی نشان از قلبی دارد که از «خودخواهی» پاک شده و فقط به رضای خدا میاندیشد. تقوا برای او نه فقط پوشش ظاهری، بلکه جوهر اندیشه و سبک زندگی بود.
وی خاطرنشان کرد: در خانه کوچک علی (ع) و فاطمه (س)، تربیت الهی جاری بود؛ خانهای که از نان جو و نور ایمان برافروخته میشد.
فاطمه (س) با قلبی سرشار از عشق، حسن (ع) را کریمانه، حسین (ع) را شجاعانه، و زینب (س) را بصیرانه تربیت کرد. هر دعا، هر سخن و هر نگاهش، در جان فرزندان اثر گذاشت. او با عمل خود نشان داد که مادر بودن، مسئولیتی الهی است؛ یعنی پرورش نسلی که بار رسالت انسان را بر دوش میکشد.
فرهنگیان با اشاره به اینکه شیوه تربیت فاطمه (س)، تکریم فرزند، آموزش دین، و حضور عاطفی مادر با هم معنا داشت، گفت: ثمره این تربیت، فرزندانی شدند که نامشان تا قیامت زنده است؛ نسلی که خون و معرفتشان، بنیان آزادگی و ایمان را برای بشر بنا نهاد.
زن مؤمن، ترکیبی از عفت، علم و حقطلبی
وی در ادامه گفت: این بانوی بزرگ اسلام نشان داد که زن میتواند در کنار عفت و حجاب، حضور فعال در میدان معرفت و حقطلبی داشته باشد. در حالی که سایرین، نقش زن را در سکوت خانه خلاصه میکردند، فاطمه (س) اثبات کرد که زن مؤمن، میتواند پایهگذار حکومت عدالت و معرفت باشد.
فرهنگیان با اشاره به اینکه در دنیای امروز، الگوی فاطمی معنایی تازه دارد، گفت: زن مسلمان باید از بند نگاه بیرونی رها شده و به هویت درونیِ الهی خویش بازگردد؛ یعنی وقار، محبت، علم و ظلمستیزی را در کنار هم معنا کند.
وی افزود: بانوانی که راه فاطمه (س) را بشناسند، نه صرفاً پیرو ظاهر دین، بلکه حامل جوهر رسالت خواهند بود؛ رسالت تربیت، آگاهی و دفاع از حقیقت.
فرهنگیان با اشاره به زندگی بانویی بزرگ اسلام، گفت: زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) یک مکتب است؛ مکتبی که سه محور اصلی دارد: ایمان و تقوای درونی، ولایتمداری و جهاد تبیین و محبت، تربیت و خدمت به خلق.
وی یادآور شد: حضرت زهرا (س) بانویی است که از دنیا گذشت تا حقیقت بماند. بانویی که در سکوت شب، اشک ریخت و در روز، با کلامش دلها را بیدار کرد؛ اگر جهان امروز، نیاز به نجات از تاریکی دارد، نسخهاش همان است که در چهره فاطمه (س) تجلی کرد: ترکیب ایمان، عقل و عشق الهی.
فرهنگیان در پایان گفت: زندگی فاطمه زهرا (س)، تفسیر زنده آیهی «إِنَّ اللّهَ مَعَ الّذِینَ اتَّقَوْا وَالّذِینَ هُمْ مُحْسِنُونَ» است؛ او قله تقوا و احسان است و راهش همچنان راه روشن انسانیت است.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!