حالت تاریک
یکشنبه, 11 خرداد 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
بانوی مجاهد؛ الگوی زن در تراز انقلاب اسلامی
مدیر مرکز راهبردی بانوان تبلیغات اسلامی:

بانوی مجاهد؛ الگوی زن در تراز انقلاب اسلامی

مدیر مرکز راهبردی بانوان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه بانوی مجاهد؛ الگوی زن در تراز انقلاب اسلامی، گفت: زنان فرهیخته و دغدغه‌مند این استان نشان دادند که می‌توانند نقش مهمی در تصمیم‌سازی فرهنگی کشور ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ سارا طالبی صبح امروز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه تشکیل شد، با تأکید بر اهمیت نقش زنان در حرکت کلان جهاد تبیین، اظهار داشت: در سازمان تبلیغات اسلامی، چندین شبکه بانوان فعال داریم که هرکدام در حوزه‌ای از مسائل فرهنگی و اجتماعی زنان فعالیت دارند. شبکه‌هایی نظیر شورای هیئات و تشکل‌های دینی، بانوان بنیاد هدایت (بانور)، دختران حاج قاسم، بانوان قرآنی و طلاب و نیز شبکه بانوی مجاهد که به‌تازگی برای بانوان اهل سنت، دانشجویی و اقشار عمومی بانوان راه‌اندازی شده است.

مدیر مرکز راهبردی و هماهنگی بانوان سازمان تبلیغات افزود: مأموریت ما در این ساختار، هم‌راستا کردن این شبکه‌ها و جهت‌دهی مردمی به حرکت جهاد تبیین با محوریت زنان است. هدف آن است که با انسجام‌بخشی میان این شبکه‌ها، صدای واحدی در مسیر تحقق گفتمان انقلاب اسلامی شکل بگیرد.

بحران هویتی زنان، بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی کشور

وی گفت: مهم‌ترین آسیب اجتماعی کشور ما امروز، بحران هویتی در حوزه زن و خانواده است. دختران ما باید احساس ارزشمندی از دختر بودن داشته باشند، مادران از مادر بودن و زنان از زن بودن. این نیازمند اصلاح در تصویرسازی فرهنگی و هویتی زن است.

طالبی ادامه داد: جنگ امروز، جنگ روایت‌هاست؛ و زن ایرانی در این جنگ، آن‌گونه که باید دیده و شنیده نشده است. یکی از پروژه‌های جدی ما، روایت‌گری دقیق از زنان اثرگذار در سراسر کشور است.

تشکیل شورای راهبری بانوان در استان‌ها

وی با اشاره به طرح ایجاد شورای راهبری بانوان در استان‌ها خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های محوری ما، ایجاد شورای راهبری بانوان استان‌هاست؛ شورایی متشکل از بانوان شاخص و اثرگذار که چه متصل به ساختار سازمان تبلیغات باشند و چه نباشند، بتوانند با نگاه بومی، راهکارهایی برای حل مسائل فرهنگی استان ارائه دهند.

مدیر مرکز راهبردی و هماهنگی بانوان سازمان تبلیغات گفت: راهبر، در نگاه ما، نقش مادری دارد. باور ما این است که مدل‌های فرهنگی متمرکز و تهرانیزه دیگر پاسخگوی نیازهای متنوع فرهنگی اقوام در کشور نیست. باید از ظرفیت بومی استان‌ها استفاده کنیم.

کرمانشاه؛ دروازه فرهنگی اربعین و الگوی بومی در سیاست‌گذاری فرهنگی

طالبی با اشاره به ظرفیت‌های ویژه استان کرمانشاه گفت: اربعین یکی از مهم‌ترین مسائل فرهنگی استان کرمانشاه است که به‌نوعی دروازه ورود به کربلا بوده است. این مسئله نه‌فقط بر بانوان کرمانشاه، بلکه بر بانوان کل کشور تأثیرگذار است. زنان فرهیخته و دغدغه‌مند این استان نشان دادند که می‌توانند نقش مهمی در تصمیم‌سازی فرهنگی کشور ایفا کنند.

وی با اشاره به دوره‌های آموزشی «بانوی مجاهد» گفت: در این دوره‌ها، به تبیین دقیق زن انقلاب اسلامی می‌پردازیم. مقام معظم رهبری فرمودند بانوی مجاهد ایرانی می‌تواند معلم ثانی بشریت باشد، همان‌طور که زنان صدر اسلام معلم اول بودند.

طالبی افزود: این نگاه وسیع به نقش زن ایرانی، وظیفه ما را سنگین‌تر کرده است. ما در این دوره‌ها، روی فهم صحیح از زن، ماموریت جهاد تبیین، تقویت روایت‌گری و ارتقای توان گفتگو تمرکز کرده‌ایم. این دوره هم‌اکنون در سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه با حضور بانوان سراسر استان در حال برگزاری است.

گفتگو؛ حلقه مفقوده جامعه امروز

طالبی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به چالش‌های فکری جامعه گفت: پس از جریاناتی مانند زن، زندگی، آزادی، این احساس در جامعه وجود دارد که گفتگویی میان اندیشه‌های مختلف شکل نمی‌گیرد. فضای مجازی نیز با تقویت مارپیچ سکوت، مانع از گفتگوی اصیل شده است.

وی تأکید کرد: یکی از فناوری‌های نرم ما برای تقویت انسجام اجتماعی، ارتقای توان گفتگو در خانواده و جامعه است. زمانی که اعضای خانواده حتی فرصت گفتگوی روزمره را از دست داده‌اند، ما باید در سطح کلان برای ارتقای فرهنگ گفتگو چاره‌اندیشی کنیم.

رامسر، میزبان همایش ملی بانوان راهبر

مدیر مرکز راهبردی بانوان سازمان تبلیغات  اسلامی گفت: ان‌شاءالله شهریورماه امسال میزبان شورای راهبری بانوان استان‌های سراسر کشور در رامسر خواهیم بود. هدف از این رویداد، ارتقای توان طراحی فرهنگی متناسب با نیازهای بومی استان‌ها و شهرستان‌هاست تا بانوان فعال ما بتوانند در عرصه جهاد تبیین، جریان‌ساز باشند.

نقش آقایان در حل بحران هویت بانوان

طالبی افزود: حل مسئله بحران هویت در جامعه بانوان، تنها با مشارکت و فهم دقیق آقایان نیز ممکن است. لذا در گفتمان‌سازی الگوی سوم، مخاطب تنها بانوان نیستند بلکه مردان نیز باید درک و مشارکت فعال‌تری داشته باشند.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!