حالت تاریک
سه‌شنبه, 04 آذر 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
ده‌پهن در برزخ مدیریتی کلانشهر کرمانشاه
این محله بین شهر و روستا بلاتکلیف است؛

ده‌پهن در برزخ مدیریتی کلانشهر کرمانشاه

محله ده‌پهن سال‌هاست در مرز میان شهر و روستا گرفتار مانده و به دلیل نامشخص بودن وضعیت مدیریتی، از دریافت بسیاری از خدمات شهری محروم است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ محله «ده‌پهن» در حاشیه شهر کرمانشاه، دُرست در مجاورت فرودگاه و راه‌آهن، سال‌هاست در وضعیت بلاتکلیف میان «شهر» و «روستا» رها شده است؛ منطقه‌ای که بارها مطرح شد نام آن تغییر کند و به عنوان «شهرک راه‌آهن» به محدوده شهری الحاق شود، اما این وعده تاکنون محقق نشده است.

 تناقض تلخی است که در کنار شریان‌های اصلی استان ـ فرودگاه و راه‌آهن ـ محله‌ای واقع باشد که نه در نقشه خدمات شهری دیده می‌شود و نه در برنامه‌های توسعه روستایی. مردم این منطقه حتی از نام «ده‌پهن» احساس حقارت می‌کنند و می‌گویند شأن امروز زندگی آن‌ها هیچ نسبتی با عنوانی ندارد که دهه‌ها پیش روی این محله گذاشته شده است. با این حال، نبود دسترسی به امکانات رفاهی پایدار، امنیت تردد، روشنایی، مدرسه مناسب و حتی یک مسیر رفت‌ و آمد ایمن، نشان می‌دهد که این محله همچنان در سایه کامل مدیریت شهری و روستایی قرار ندارد و هیچ نهادی خود را به‌طور مشخص مسئول آن نمی‌داند.

گلایه از مشکل فاضلاب و عدم آسفالت 

به گفته یکی از اهالی محله ده‌پهن، وضعیت خدمات شهری و رفاهی در این منطقه نامناسب است.

وی گفت: یکی از مشکلات ما فاضلاب و وجود موش است که باعث آلودگی و بیماری می‌شود. در سطح محله حتی درمانگاه فعال نداریم برای تزریقات باید جای دیگری برویم‌

گلایه از نبود اتوبوس و مشکل تردد  

وی افزود: برای تردد واقعاً مشکل داریم. هیچ‌گونه سرویس یا اتوبوسی در محله نیست و افرادی مثل ما که ماشين ندارند مجبوریم پیاده تا سر جاده برویم و از آن‌جا از پل هوایی عبور کنم تا شاید ماشین پیدا شود.

این شهروند کرمانشاهی گفت: برق و آب هم وابسته به هم هستند؛ به محض قطع برق، آب هم قطع می‌شود. تمام تابستان تقریباً آب نداشتیم و هر روز از ساعت هشت صبح تا یازده شب آب قطع بود.

وی ادامه داد: در کل محله فقط یک مدرسه وجود دارد آن هم دخترانه، و اکنون ابتدایی و راهنمایی همگی در یک ساختمان فشرده و نامناسب تحصیل می‌کنند.

این شهروند خاطرنشان کرد: مدرسه دیگری را تخریب کرده‌اند و هنوز جایگزین نشده است. من خودم مجبور شدم دختر هنرستانی‌ام را در شهر ثبت‌نام کنم چون این‌جا رشته‌اش وجود نداشت و هر روز باید یک تا دو ساعت راه بروم تا او را بیاورم و برگردانم.

گلایه از عدم تغییر نام محله ده‌پهن

شهروند دیگری گفت: سال‌ها وعده تغییر نام «ده‌پهن» به «شهرک راه‌آهن» داده شده، اما هنوز هیچ اقدام عملی انجام نشده و این بی‌توجهی را نوعی بی‌احترامی به هویت و شأن ساکنان می‌دانیم.

وی با اشاره به عدم آسفالت کوچه‌ها و همچنین عدم‌لایروبی کانال رودخانه اطراف ده‌پهن خاطرنشان کرد: مشکلات بسیار زیاد است و از مسئولان خواهش می‌کنیم رسیدگی جدی داشته باشند.

خدمات شهرداری به ده‌پهن تعلق نمی‌گیرد

سید حجت‌الله موسوی‌اجاق در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: برخی مناطق که امروز در تقسیمات شهری قرار گرفته‌اند در گذشته ماهیت روستایی داشته‌اند و همین موضوع سبب بروز اختلاف در نوع مدیریت و ارائه خدمات شده است.

وی افزود: این مناطق از حدود چند سال اخیر به شهر الحاق شده‌اند. روستاهای ده‌پهن، کهریز، دره‌دراز و کرناچی همگی در گذشته روستا بوده‌اند و اکنون به محدوده شهری ملحق شده‌اند، اما برخی از آن‌ها مانند ده‌پهن هنوز به طور کامل وارد حوزه خدمات شهری نشده‌اند.

این عضو شورای شهر کرمانشاه افزود: با توجه به سابقه روستایی این مناطق، مردم همچنان با مشکلاتی رو به‌ رو هستند. برای نمونه کانال آبی که در کنار این روستاها قرار دارد موجب آلودگی و اعتراض اهالی شده است؛ اما چون این محدوده هنوز رسماً شهری محسوب نمی‌شود، دهیاری و بخشداری مسئولیت دارند لذا شهرداری نمی‌تواند در آن‌جا هزینه کند یا دخل و تصرفی داشته باشد.

وی افزود: این مناطق خارج از محدوده خدماتی شهرداری هستند و دهیاری زیر نظر بخشداری و فرمانداری فعالیت می‌کند. حتی جمع‌آوری زباله نیز بر عهده شهرداری نیست و اختیار قانونی برای انجام آن وجود ندارد. از نگاه قانون، این روستاها تفاوتی با روستایی که در چند کیلومتری شهر قرار دارد ندارند.

موسوی خاطرنشان کرد: شهرداری مکلف است هزینه‌ها و خدمات خود را تنها در محدوده‌ای ارائه کند که به صورت رسمی در حریم و محدوده شهر تعریف شده باشد.

الحاق روستای ده‌پهن به شهر کرمانشاه در دست بررسی 

 شهاب‌الدین شفیعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: پیگیری الحاق روستای ده‌پهن به شهر کرمانشاه یکی از موضوعات مهم و در حال انجام است. بررسی‌ها و مکاتبات لازم در سنوات گذشته انجام شده و اکنون موضوع در مرحله نهایی بررسی در کمیسیون‌های مربوطه فرمانداری و استانداری قرار دارد. 

وی افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی دهقان در مجاورت میدان شهدا و نزدیکی به فرودگاه کرمانشاه، این منطقه از ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به محدوده شهری برخوردار است.

بخشدار مرکزی کرمانشاه گفت: برخی ملاحظات از جمله مجاورت با فرودگاه و شاخص‌های شهری موجب شده فرآیند الحاق زمان‌بر باشد، اما با پیگیری‌های واحد تقسیمات کشوری و استانداری، این روند به‌زودی به نتیجه خواهد رسید. اقدامات اولیه در گذشته انجام شده و اکنون در مراحل پایانی بررسی قرار دارد.

شفیعی در ادامه درباره جمعیت روستای دهقان اظهار کرد: طبق آخرین سرشماری رسمی کشور، جمعیت این روستا حدود ۶ هزار و ۵۰۰ نفر بوده، اما با توجه به مهاجرت‌های جدید و قرارگیری در حاشیه شهر کرمانشاه، جمعیت فعلی به حدود ده‌هزار نفر رسیده است چرا که ده‌پهن از جمله روستاهای پرجمعیت و مهاجرپذیر استان محسوب می‌شود.

وی درباره گلایه برخی از اهالی نسبت به وضعیت جمع‌آوری زباله و نظافت روستا گفت: تاکنون گزارشی از وجود مشکل جدی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم. دهیاری سه نیروی ثابت خدماتی و یک دستگاه ماشین حمل زباله در اختیار دارد و عملیات رفت‌ و روب و جمع‌آوری پسماند به‌صورت مستمر انجام می‌شود. 

بخشدار کرمانشاه خاطرنشان کرد: در بازدیدهای اخیر، عمده درخواست اهالی مربوط به آسفالت معابر و ایجاد ایستگاه اتوبوس بوده است که برای موضوع حمل‌ و نقل عمومی با مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل مسافر شهرداری کرمانشاه، هماهنگی انجام شده است. 

وی گفت: یک دستگاه اتوبوس اختصاصی در حال سرویس‌دهی به مسیر ده‌پهن و محله نوکان است و با پیگیری‌های انجام‌شده، قول داده شده یک خط اتوبوس ویژه برای این روستا در نظر گرفته شود. 

بخشدار مرکزی کرمانشاه خاطرنشان کرد: همچنین موضوع لایروبی مسیر رودخانه مجاور روستا در دستور کار دهیاری و اداره امور آب قرار گرفته است.

وی با اشاره به اجرای طرح هادی روستا گفت: اجرای آسفالت و جدول‌گذاری معابر از وظایف بنیاد مسکن است و هر ساله در قالب کمیته برنامه‌ریزی شهرستان، اعتبارات مشخصی برای این منظور اختصاص می‌یابد. با توجه به وسعت و جمعیت زیاد روستای ده‌پهن، اجرای کامل طرح‌ها زمان‌بر است، اما پروژه‌های لکه‌گیری و آسفالت معابر در دستور کار قرار دارد و پیمانکاران مربوطه به‌زودی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

 شفیعی تأکید کرد: ده‌پهن‌ از اولویت‌های اصلی بخش در حوزه توسعه روستایی است و هیچ‌گاه از برنامه‌های عمرانی و خدماتی مغفول نخواهد ماند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ ده‌پهن امروز در وضعیت بلاتکلیفی میان مدیریت روستایی و شهری قرار دارد؛ وضعیتی که نه اجازه ارائه خدمات کامل به ساکنان را می‌دهد و نه پاسخگوی نیازهای رو به افزایش این منطقه است. 

نبود اختیار برای شهرداری و محدودیت‌های دهیاری موجب شده مشکلاتی مانند آلودگی کانال آب و کمبود خدمات همچنان پابرجا بماند. رفع این شرایط تنها با تعیین تکلیف روشن محدوده خدماتی و هماهنگی جدی میان دستگاه‌های مسئول ممکن است تا ده‌پهن بتواند جایگاه واقعی خود را در ساختار شهری پیدا کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!