حالت تاریک
جمعه, 05 اردیبهشت 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
فوت و ویرانی دیروز نتیجه قصور مدیران کرمانشاهی
مدعی‌العموم به پرونده ترک فعل مسئولان ورود کند؛

فوت و ویرانی دیروز نتیجه قصور مدیران کرمانشاهی

به‌دنبال اهمال‌کاری متولیان امر در کرمانشاه روز گذشته شاهد وقوع صحنه‌ای دلخراش بودیم که ضرورت ورود مدعی‌العموم به این پرونده را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ شهرداری در ایران یک نهاد اجرایی محلی است. وظیفه این سازمان، مدیریت شهر است که شامل پاکیزه نگهداشتن، حمل زباله‌های شهری، صدور مجوزهای ساخت و ساز، دریافت عوارض و حفظ ایمنی اماکن عمومی است. در شهرداری‌ها کمیسیون‌های مختلفی از جمله کمیسیون ماده ۱۰۰ و کمیسیون ماده ۷۷ وجود دارد که تلاش می‌کنند تا قوانین شهرداری طبق آئین‌نامه‌ها پیش رود.

در ایران شهرداری‌ها تمایل و گرایش زیادی برای ایفای اقتدار خود در حوزه‌های مختلف دارند ولی در بسیاری از موارد اقدامات آن‌ها با حقوق ملت در تعارض هستند. در واقع، شهرداری به‌عنوان یک مؤسسه عمومی غیردولتی، از اقتدارات وسیعی در تملک اراضی برخوردار است. همین امر و بسیاری از موارد دیگر، باعث شده که شوراهای شهر و شهرداری‌ها در سراسر ایران، در صدر شکایت‌های مردمی قرار داشته باشند و بخش‌های زیادی از شکایت‌ها در دیوان عدالت اداری نیز مربوط به شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرها است. پس باید به صورت ریشه‌ای به این مشکلات رسیدگی کرد.

متاسفانه در کشورمان، از ویژگی‌های مدیریت در حوزه‌های تخصصی شهرداری این بوده است که همواره در آن افراد غیرمتخصص دارای مسئولیت هستند. در حقیقت این افراد متوجه نبوده‌اند یا دانش کافی نداشته‌اند که بدانند مدیریت شهر به این صورت مصلحت نبوده و قابل ادامه دادن نیست. البته درد دل‌ها فراتر از این موارد است و تأسیس شوراهای شهر و سوداگری برخی از آن‌ها در شهرداری‌ها، درد دیگری است که سال‌هاست بی مرهم مانده و بر دل‌ها نشسته است.

یکی از وظایف اصیل، مهم و اساسی شهرداری‌ها،‌ اقدام‌های بنیادی و زیرساختی برای مراقبت از اماکن عمومی، جاده‌ها و معابر و... برای مقابله با رخدادهای طبیعی و غیر طبیعی است. اما آیا در سراسر کشور، به ویژه استان کرمانشاه، شاهد تحقق این وظایف هستیم.

اجرا شدن یا اجرا نشدن وظایف شهرداری‌ها و بی‌توجهی همیشگی به قانون جای بحث دارد، اما بر اساس بند ۱۴ از تبصره ۲ از ماده ۵۵ قوانين شهرداري‌ها، اتخاذ تدابير مؤثر و اقدام لازم براي حفظ شهر از خطر سيل و حريق و همچنين رفع خطر از بناها و ديوارهاي شكسته و خطرناك واقع در معابر عمومي و كوچه‌ها و مساكن عمومي و دالان‌هاي عمومي و خصوصي و پُر كردن و پوشاندن چاه‌ها و چاله‌هاي واقع در معابر و جلوگيري از گذاشتن هر نوع شئ در بالكن‌ها و ايوان‌هاي مشرف و مجاور به معابر عمومي كه افتادن آن‌ها موجب خطر براي عابرين است همچنین جلوگيري از ناودان‌ها و دودكش‌هاي ساختمان‌ها كه باعث زحمت و خسارت ساكنان شهرها، از وظایف شهرداری‌ها محسوب می‌شود.

در ادامه این قانون، آمده است: مقررات فوق شامل همه اماكن عمومي مانند سينماها و گرمابه ها، مهمانخانه‌ها، دكاكين، قهوه‌خانه‌ها، رستوران‌ها، پاساژها و امثال آن كه محل رفت و آمد و مراجعه عمومي است.

اما نگاهی اجمالی به این یک بند قانونی، نشان می‌دهد که متاسفانه این نهادهای به ظاهر خدمت‌رسان در آسفالت کردن معابر مانده‌اند و تنها گاهی جدول‌های بلوارها را رنگی می‌زنند و گُلی می‌کارند و تا عید نوروز سال دیگر، بی‌خبر از همه چیز در خواب غفلت به سر می‌برند، اما صدای جنگ و دعوای بین اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری‌ها، گوش عالم را همیشه کر می‌کند.

متاسفانه حوالی ساعت ۴ بامداد روز گذشته چهارشنبه سوم اردیبهشت‌ماه، از ماجرایی با خبر شدیم که قدری تکان‌دهنده اما قابل انتظار و ناگوار بود و آتشی را به واسطه غفلت و بی‌مدیریتی مدیران شهری برپا کرد.

به محض اطلاع از این حادثه، خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد راهی منطقه شد و جزئیات حادثه را بررسی کرد.

 

علت حادثه دیروز در دست بررسی است 

سعید قادری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ با اشاره به جزئیات حادثه گفت: تانکری سوخت‌رسان پس از انحراف از مسیر اصلی بلوار شهرک ظفر، واژگون و سپس دچار حریق گسترده شد. شدت آتش‌سوزی به‌حدی بود که برخی منازل و واحدهای تجاری مجاور نیز آسیب دیدند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمانشاه افزود: نیروهای آتش‌نشانی ضمن اطفای کامل حریق، نسبت به تخلیه سریع شهروندان ساکن در ساختمان‌های همجوار اقدام کردند تا از وقوع خسارات جانی بیشتر جلوگیری شود.

قادری در پایان، خاطرنشان کرد: متأسفانه در این سانحه، راننده تانکر جان خود را از دست داد و علت دقیق وقوع حادثه در حال حاضر توسط کارشناسان پلیس راهور در دست بررسی است.

بسیاری از ابعاد حادثه کاملاً مشخص است، اول اینکه چرا در این ساعت از بامداد، خودروهای سنگین اجازه ورود به خطوط شهری را دارند؟ سئوال دوم به نامشخص بودن مسیر ترانزیت کالا و سوخت و کنترل ضعیف در این خصوص بر می‌گردد و سئوال سوم که بسیار اهمیت دارد، در مورد ضعف شدید خدمات شهری است که چرا باید کانالی عریض بدون حفاظ و بدون تدبیر کارشناسی شده حفر شود و با وجود اعتراض‌های شهروندان در ۱۲ ماه اخیر، هیچ اقدامی صورت نگیرد؟

البته این اتفاق‌ها برای مردم محروم کرمانشاه تازگی نداشته و شهرداری‌ها هیچ‌گاه پاسخگو نبوده‌اند. به عنوان مثال همین کانال عمیق و بدون حفاز، عامل واژگونی چند خودرو سواری و باری و همچنین مصدوم شدن چند کودک دیگر نیز بوده است.

حالا یک علامت سئوال بزرگ اینجاست، چه کسی باید پاسخگو باشد؟ مردم شریف کرمانشاه و به صورت ویژه، شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد، منتظر عذرخواهی مسئولان شهرداری منطقه ۵ کرمانشاه، تشریح دلایل بی‌تدبیری و سوءمدیریت و برنامه‌های نداشته آتی برای جبران این فاجعه است.


گزارش به قلم حامد شبابی؛ فعال رسانه‌ای 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!