 
    
        استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم:
منتظر واقعی، سرباز فعال امام زمان است
استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: منتظر واقعی کسی است که هویت خود را بهعنوان «سرباز امام زمان» درونی کرده و از امروز برای مقابله با ظلم و حمایت از مظلومان اقدام کند.
حجتالاسلام والمسلمین حسن وطنخواه در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: منتظر واقعی کسی است که هویت خود را بهعنوان «سرباز امام زمان» درونی کرده و وظایفش را از اکنون آغاز کند؛ انتظار منفعلانه معنایی ندارد و مبارزه در عصر غیبت ممکن و واجب است؛ اعتقاد به حتمیت ظهور زیربنای رفتار فردی و جمعی منتظران است.
وی ادامه داد: آمادگی معنوی، اخلاقی و عملی از شرایط لازم برای منتظران است؛ تکلیف هر مؤمن منتظر، خودسازی و اقدام عملی همزمان است؛ از رشد علمی و فرهنگی تا حضور فعال در نهادها و عرصههای اجتماعی. آنچه امروز آغاز شود، هنگام ظهور سرمایهای ارزشمند خواهد بود.
استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: مبارزه در عصر غیبت به معنای آغاز اقدامات عملی از امروز است؛ همان مسیری که امام زمان هنگام ظهور طی میکنند، ما نیز باید اکنون بپیماییم و زمینههای لازم برای تحقق عدالت را فراهم سازیم.
وطنخواه افزود: مبارزه با ظلم نخستین ویژگی یاران واقعی است؛ همانطور که امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: در برابر ظالم دشمن باشید و یاور مظلوم»؛ تحقق عدالت از مسیر مبارزه با ظلم میگذرد و امام عصر (عج) هنگام ظهور با ظلم و ستم قاطعانه مقابله خواهد کرد.
وی افزود: از نگاه مهدویت، انسان باید فراتر از نام، فامیل و موقعیت اجتماعی خود را بشناسد. چه دانشجو، طلبه، معلم، کارگر یا بازاری باشیم، هر کس باید باور کند که «سرباز امام زمان» است و این باور تحولات بزرگی ایجاد میکند.
استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: ممکن است بپرسند چگونه میتوان سرباز امام زمان بود؟ تاریخ پاسخ میدهد. در زمان پیامبر (ص)، برخی ظاهراً یار حضرت بودند، اما در عمل سرباز واقعی نبودند؛ جنگ احد نشان داد طمع جایگاه انسان را مخدوش میکند و نیازمند ایمان و وفاداری است.
وطنخواه تأکید کرد: دنیا بیش از دو جبهه ندارد: جبهه حق و جبهه باطل؛ انسان یا در مسیر حق و ولایت امام زمان (عج) حرکت میکند یا در صف باطل و خدمت شیطان قرار دارد، در کربلا نیز بیطرفی معنایی نداشت و انتخاب، سرنوشتساز بود.
وی افزود: وقتی خود را سرباز امام زمان بدانیم، باید هر روز از خود بپرسیم: «امروز به عنوان سرباز امام زمان (عج) چه کردهام؟» این پرسش ساده اما سرنوشتساز، رفتار فردی و اجتماعی ما را جهت میدهد و انگیزه انجام کارهای مفید را ایجاد میکند.
استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: زمانی که این هویت درونی شد، گام بعدی روشن میشود: وظیفه ما چیست؟ نخستین ویژگی یاران واقعی حضرت، مبارزه با ظلم است؛ منتظر واقعی باید از امروز برای مقابله با ظلم و حمایت از مظلومان اقدام کند.
وطنخواه ادامه داد: مهمترین ویژگی حکومت امام زمان (عج)، عدالت است؛ «عدل مهدوی» جهان را فرا خواهد گرفت؛ تحقق این عدالت از مسیر مبارزه با ظلم میگذرد و جهان را از سلطه مستکبران نجات میدهد؛ عدالت، اساس ظهور و راهنمای فعالیت منتظران است.
وی عنوان کرد: منتظر واقعی باید روحیه ایستادگی و مقاومت داشته باشد؛ مبارزه با استکبار فراتر از شعار بلکه عملی، مستمر و مبتنی بر حمایت از مستضعفان است؛ هرجا که مظلومی از ظلم استکبار آسیب دیده باشد، باید حمایت و صدای او باشیم.
استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم بیان کرد: ارزش مبارزه محدود به شمار شهدا یا ارقام آماری نیست؛ اهمیت در تأثیرگذاری بر افکار و دلهای مردم مستضعف است؛ گاهی مقاومت هوشمندانه میتواند قلب ملتها را بهدست آورد و امید را در جهان پراکنده کند.
وطنخواه تأکید کرد: نقش رهبری دینی و فقیه در عصر غیبت کلیدی است؛ شناخت زمان و شرایط و پیروی از نمایندگان شایسته موجب انسجام و هدایت مبارزه میشود؛ اطاعت از اقوای دینی زمینهساز کارآمدی و مشروعیت اقدامات خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: اعتقاد به مهدویت نیروی محرکهای است که ملت را به مقاومت و پایداری فرا میخواند؛ این باور نگاه ما را به جهان تغییر داده و مبارزه را از شعار به حقیقت زنده و جاری در رفتار اجتماعی و سیاسی تبدیل کرده است.
استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: وقتی میگوییم امام زمان (عج) میآید و دنیا را از دست ظالمان نجات میدهد، نخست باید پرسش هویت را روشن کنیم؛ از منظر مهدویت، باید فراتر از اسم و شغل خود را بشناسیم و پذیرش درونی اینکه سرباز امام زمان (عج) هستیم، تحولساز است.
وطنخواه تصریح کرد: برخی تصور میکنند در دوران کنونی نمیشود مبارزه کرد، اما رهبری صراحتاً میفرمایند مبارزه با ظلم ممکن و واجب است؛ اگر به حتمیت ظهور ایمان داشته باشیم، باید از امروز عمل کنیم و زمینهسازی آغاز شود.
وی یادآور شد: وظیفه منتظر، آمادگی علمی، معنوی و عملی است؛ اگر امام زمان (عج) برای مقابله با ظلم وارد میدان شوند، ما باید از الان رشد علمی و تواناییهای عملی خود را تقویت کنیم تا سرمایهای برای تحقق عدالت فراهم شود.
استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر کسی بپرسد در عصر غیبت چگونه مبارزه کنیم، پاسخ روشن است: مبارزه عملی و هوشمندانه از امروز؛ پذیرش فلسفه غیبت به معنای انفعال نیست؛ بلکه نشان میدهد نباید با طاغوتها بیعت کرد و باید برای عمل درست آماده شد.
وطنخواه تصریح کرد: منتظر واقعی کسی است که از لحاظ اخلاقی و معنوی آماده باشد و در عمل نیز نشان دهد حاضر است از ارزشهای ملی و دینی دفاع کند. بزرگترین وظیفه منتظران رشد معنوی، اخلاقی و آمادگی عملی برای مقابله با استکبار است.
وی افزود: اگر در جایی کشور اسلامی مورد تهدید قرار گرفت، منتظر واقعی باید آماده دفاع از ارزشها باشد؛ یکی از ارکان حکومت مهدوی مقابله با استکبار است و اولین ویژگی این حکومت عدالت است؛ کنار گذاشتن زورگویان و حمایت از مستضعفان.
استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: ملاک کار منتظران این است که از امروز همان کارهایی را شروع کنند که فرمانده در زمان ظهور انجام خواهد داد؛ اگر کسانی این مسیر را آغاز کردهاند، باید به آنها کمک کنیم و در جهت همان اولویتها حرکت کنیم.
وطنخواه افزود: منتظر واقعی نه منتظر معجزه، بلکه عامل تحقق است؛ ایمان به مهدویت نیروی محرکه مقاومت است؛ از رشد معنوی و اخلاقی تا آمادهسازی عملی باید کار کنیم تا وقتی فرمانده آمد، بتوانیم در راه عدالت و حمایت از مظلومان نقش فعال ایفا کنیم.
وی ادامه داد: ما در حالت انتظار برای امام زمان (عج)، یکی از ارکان اصلی سربازی خود را مبارزه میدانیم؛ مبارزه یعنی ایستادگی، مقاومت و مقابله با ظلم؛ روح مبارزه در هر سرباز حضرت ولیعصر (عج) باید جاری باشد تا این باور درونی شکل گیرد.
استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم افزود: سربازی که صرفاً بنشیند و انتظار داشته باشد، کامل نیست؛ ظهور قائم آل محمد (عج) ممکن است به تأخیر بیفتد و شب یا روز ظهور پیشبینی نمیشود؛ بنابراین هر مؤمن باید از امروز فعال باشد و مبارزه را آغاز کند.
وطنخواه ادامه داد: مبارزه با استکبار تنها شعار نیست. هرجا که مظلومی از ظلم مستکبران آسیب دیده باشد، وظیفه ماست که حمایت کنیم و صدای مظلوم را به گوش جهانیان برسانیم؛ مبارزه حقیقی از ایمان و اراده نشأت میگیرد و تسلیمپذیری معنا ندارد.
وی افزود: شرکت در مبارزه، نشاط و لذت روحی به سرباز حضرت مهدی (عج) میبخشد و روحیه انتظار را تقویت میکند؛ هر کس در مسیر مبارزه قرار گیرد، احساس میکند که برای حضرت سربازی کرده و این تجربه، معنای واقعی انتظار فعال است.
استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: هر اقدام مبارزاتی باید مبتنی بر شناخت زمان، شرایط و پیروی از فقیه آگاه باشد؛ اطاعت از نمایندگان منصوب حضرت حجت (عج)، انسجام و کارآمدی مبارزه را تضمین میکند و مسیر صحیح را روشن میسازد.
وطنخواه افزود: مبارزه با استکبار محدود به تعداد شهدا یا ارقام نیست. تأثیرگذاری بر قلب مستضعفان جهان، کمک به آنها و افشاگری علیه ظلم جهانی، معیار اصلی است؛ هر اقدام کوچک یا بزرگ، سرمایهای برای تحقق عدالت و گسترش انتظار فعال محسوب میشود.
وی ادامه داد: تاریخ نشان داده است که ملتها با ایستادگی و مقاومت میتوانند نظم ظالمانه جهانی را به چالش بکشند؛ نمونههایی از انقلاب اسلامی و مقاومتهای منطقهای اثبات میکند که قدرت مردم برای مقابله با ظلم و مستکبران واقعی است.
استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در پایان تأکید کرد: مبارزه با استکبار و تلاش برای عدالت، وظیفه همه منتظران است؛ همانطور که مقام معظم رهبری فرمودهاند، در مقابل قدرت مادی مستکبران، زمینهای فراهم است تا آحاد بشر بتوانند ایستادگی کنند و روز ظهور حضرت ولیعصر (عج)، زمینه تحقق عدالت جهانی فراهم شود.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
 
                             
                                                                                                                                             
                    