
یادداشت؛
چکاوک ایمان در سپیده مقاومت
مقاومت در جمهوری اسلامی ایران با الهام از نهضت عاشورا، به الگویی فراتر از دفاع نظامی تبدیل شده که بر ایمان، عقلانیت و هدایت رهبری استوار است و امروز الهامبخش ملتهای مظلوم منطقه در برابر تهدیدها و جنگ ترکیبی دشمنان شده است.
به گزارش شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ نظریه مقاومت در جمهوری اسلامی ایران، ریشه در آموزههای عاشورایی دارد؛ راهبرد «هیهات منا الذله» که از نهضت امام حسین (ع) به یادگار مانده، مبنای فکری و رفتاری نیروهای مقاومت در برابر ظلم و تجاوز شده است.
در جریان جنگ ۱۲ روزه، این منطق عاشورایی، نهتنها در میدان نبرد، بلکه در سرتاسر ساختار اجتماعی کشور، از مردم تا نخبگان و مسئولان، جلوهای مؤثر و یکپارچه از همبستگی و پایبندی به آرمانها ایجاد کرد.
مقاومت تنها یک واکنش نظامی نیست، بلکه راهی چندوجهی برای تقویت روحیه ملی، تعمیق باورهای دینی و تربیت نسلی آگاه و مبارز است که بر اساس ایمان و مسئولیتپذیری، آماده دفاع از کشور و هویت اسلامی خود هستند.
ایران نشان داد که ملتی با تکیه بر دیانت و معرفت دینی، توان مقابله با تهدیدات پیچیده و فشارهای چندجانبه را دارد. همین الگو، امروز الهامبخش ملتهای مظلوم منطقه برای ایستادگی و حفظ عزت شده است.
ملت ایران دریافت که دفاع از سرزمین و استقلال سیاسی، جز از طریق ایستادگی مؤمنانه محقق نمیشود؛ بنابراین باید گفتمان مقاومت بهصورت علمی و هدفمند برای نسل جوان تبیین و به سرمایه فکری آینده بدل شود.
مقاومت حسینی، پیوند دیرینهای با ملتهای آزادیخواه و متعهد دارد؛ روحیه ایمانی و عقلانیتی که در دل جامعه نهادینه شده، سد محکمی در برابر اهداف دشمن بود و مردم در کنار نظام اسلامی، استوار و متحد باقی ماندند.
هدایتهای رهبر معظم انقلاب در حفظ انسجام، آرامش و امید، نقش تعیینکنندهای در مدیریت فضای روانی جنگ داشت؛ دشمن با تفرقهافکنی بهدنبال شکستن اتحاد ملت بود، اما ملت ایران با بلوغ سیاسی خود، این نقشه را خنثی کرد.
در جمهوری اسلامی، پیوند دیانت و سیاست بهگونهای است که سیاست در خدمت دین و مردم قرار دارد؛ در جنگ اخیر نیز این پیوند مقدس، رمز انسجام ملی و ناکامی دشمن در رسیدن به اهدافش بود.
فرهنگ مقاومت در ایران تنها یک شعار نیست، بلکه پایه سیاست خارجی، تولید علم، فناوری و قدرت نرم کشور است؛ جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اعتقادات مذهبی، در مسیر تبدیل شدن به یک قدرت منطقهای حرکت میکند.
انقلاب اسلامی مفاهیمی چون امت واحده، بیداری اسلامی و مقاومت را وارد ادبیات سیاسی جهانی کرد؛ اگرچه فشارهای اقتصادی و تحریمها موانعی ایجاد کردند، اما نتوانستند اراده ملت برای توسعه قدرت نرم را متوقف کنند.
هدف انقلاب، مشارکت مردم منطقه در تعیین سرنوشتشان بود، امروز آثار این هدف در بیداری اسلامی و تحولات کشورهای منطقه آشکار است؛ این پویش، بازتاب قدرت نرم ملت ایران و الگوی مقاومت الهامگرفته از عاشورا است.
حضور ناگهانی رهبر انقلاب در شب عاشورا، موجی از شور و امید در میان مردم ایجاد کرد؛ این حضور، پیامی از همراهی، اقتدار و آرامش بود؛ حرکتی که فراتر از کلمات، قدرت نرم نظام را به رخ کشید.
حضور رهبر انقلاب در آن شب، خود حامل پیامهایی از استواری، اعتماد به نفس و نفوذ بود؛ این نوع حضور، از مؤثرترین شیوههای ارتباط با ملت است و بازتاب عمیقی در افکار عمومی، هم نزد دوستان و هم دشمنان دارد.
راز محبوبیت فرماندهان مقاومت این است که از مردم بودند و برای مردم زیستند؛ صداقت، تواضع، مردمداری و فداکاری، آنها را در دل ملت جاودانه کرد؛ آنها با تمام وجود، خود را فدای ولایت و ملت کردند.
جریان مقاومت، جریانی زنده و مردمی است؛ برخاسته از بطن جامعه و در خدمت مردم، با آرمانهایی روشن، در برابر تهدیدها ایستاده است؛ این جریان، به پشتوانه ایمان و رهبری، آیندهای روشن را نوید میدهد.
در مواجهه با جنگ ترکیبی دشمن، رسانهها و نهادهای فرهنگی وظیفهای مضاعف دارند؛ تبیین واقعنگرانه دستاوردهای مقاومت، بازنمایی فداکاری شهدا و افشای چهره واقعی دشمن، باید بهصورت مستمر در دستور کار قرار گیرد و تقویت شود.
نخبگان علمی، دانشگاهیان و حوزههای علمیه نیز باید با بهرهگیری از ابزارهای نوین و زبان روز، ابعاد گوناگون مقاومت اسلامی را تئوریزه کرده و به افکار عمومی داخلی و جهانی ارائه دهند تا تصویر دقیقتری از انقلاب اسلامی و اهداف آن منعکس شود.
اکنون بیش از هر زمان، تقویت سرمایه اجتماعی و جهاد تبیین ضرورت دارد؛ دشمن با روایتسازی جعلی در پی ضربه به امید ملت است؛ در حالی که ما با روایت حقیقی فداکاری، عزت، و حضور، میتوانیم اعتماد عمومی را مستحکمتر کنیم.
نویسنده: حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی آرمند، امامجمعه دالاهو
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!