حالت تاریک
شنبه, 10 آبان 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
فعالیت ۱۷۰ مرکز آموزشی در استان کرمانشاه
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه مطرح کرد:

فعالیت ۱۷۰ مرکز آموزشی در استان کرمانشاه

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه گفت: ۱۷۰ مرکز آموزشی در کرمانشاه فعال است و با ارائه آموزش‌های مهارتی به اقشار مختلف، در توسعه اشتغال و ارتقای مهارت‌های متناسب با نیاز بازار کار نقش‌آفرینی می‌کنند.

احسان ایمانی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۲۰ مرکز آموزش دولتی و ۱۵۰ آموزشگاه آزاد در استان کرمانشاه فعال هستند و در حوزه مهارت‌آموزی به اقشار مختلف جامعه خدمات ارائه می‌دهند. 

وی درباره میزان بهره‌مندی جوانان جویای کار از ظرفیت این مراکز، گفت: ما هیچ محدودیتی برای دسته‌بندی افراد نداریم؛ در واقع حدود ۱۹ گروه مخاطب را در سطح جامعه به‌عنوان گروه هدف خود تعریف کرده‌ایم که تقریباً تمام آحاد جامعه را شامل می‌شود. 

آموزش بدون محدودیت برای اقشار مختلف

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه افزود: یکی از این ۱۹ گروه، افراد جویای کار هستند که بدون هیچ محدودیتی از خدمات ما استفاده می‌کنند؛ سایر گروه‌ها نیز همین وضعیت را دارند، اما برای تسهیل در برنامه‌ریزی آموزشی، رده‌بندی و نام‌گذاری مشخصی انجام شده است. 

احسانی در تشریح این تقسیم‌بندی، تصریح کرد: به‌عنوان مثال، گروه‌هایی مانند سربازان، زندانیان و نیروهای مستقر در پادگان‌ها از جمله گروه‌هایی هستند که برای آن‌ها دوره‌های آموزشی ویژه برگزار می‌کنیم؛ البته همه جوانان که در آینده نقش‌آفرین جامعه خواهند بود، مخاطبان اصلی ما محسوب می‌شوند. 

وی ادامه داد: این رده‌بندی صرفاً برای برنامه‌ریزی آموزشی دقیق‌تر انجام شده و هیچ محدودیت خاصی برای هیچ گروهی وجود ندارد؛ هدف ما ارائه آموزش‌های کاربردی به همه اقشار جامعه است. 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه در خصوص استقبال جوانان از دوره‌های آموزشی، گفت: خوشبختانه فرهنگ مهارت‌آموزی در جامعه در حال غالب شدن است؛ در مقطعی، مدرک‌گرایی به‌شدت در جامعه رواج یافت و تصور می‌شد موفقیت تنها با مدرک دانشگاهی حاصل می‌شود. 

ایمانی ادامه داد: اما امروز شاهدیم بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد، خود را نیازمند مهارت‌آموزی می‌دانند و به کارگاه‌های فعال ما مراجعه می‌کنند؛ این امر هم در مشاهدات میدانی و هم در آمارها کاملاً محسوس است. 

وی با تأکید بر رشد چشم‌گیر آموزش‌ها، افزود: تصور ما این است که نهضت مهارت‌آموزی در جامعه شکل‌گرفته و به فرهنگ غالب تبدیل شده است؛ امیدواریم این روند بیش از پیش گسترش یابد و در جامعه نهادینه شود. 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه بیان کرد: آنچه چرخ اقتصاد و زندگی مردم را به حرکت درمی‌آورد، مهارت است؛ مهارت موجب می‌شود افراد در کنار هم قرار بگیرند و چرخ اقتصاد به حرکت درآید؛ این موضوع به هیچ‌وجه در تضاد با ارزش علم نیست. 

ایمانی افزود: علم جایگاه والا و ارزشمند خود را دارد، اما مردم در عمل با مهارت‌های خود زندگی را می‌چرخانند و نیازهایشان را برطرف می‌کنند؛ بنابراین مهارت و علم باید در کنار هم مسیر توسعه را هموار کنند. 

آموزش مهارت‌های نوظهور

وی درباره آموزش برای شغل‌های نوظهور، گفت: سعی ما بر این بوده که حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی و خدمات دیجیتال را به‌عنوان ضرورت مهارتی در دستور کار قرار دهیم؛ در همین راستا، کارگاه هوش مصنوعی را فعال کرده‌ایم و خدمات آموزشی ارائه می‌دهیم. 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه افزود: علاوه بر آن، در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی و محاسبات مربوط به آن نیز وارد عمل شده‌ایم؛ همچنین درصدد احیای کارگاه‌هایی هستیم که غیرفعال بوده‌اند؛ از جمله حوزه بیوتکنولوژی که در حال بازگشت به چرخه آموزش است. 

ایمانی در ادامه گفت: ما معتقدیم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کاملاً منطبق بر نیازهای واقعی بازار کار است، چرا که اغلب آموزش‌ها بر اساس تقاضا و تفاهم با دستگاه‌ها و شرکت‌های متقاضی طراحی می‌شود. 

وی عنوان کرد: پشت بسیاری از دوره‌های آموزشی ما، یک مجموعه یا نهاد درخواست‌دهنده وجود دارد که نیازهایش را مطرح می‌کند و ما بر اساس همان نیازها، محتوای آموزشی را تنظیم می‌کنیم تا مهارت‌ها به‌صورت هدفمند منتقل شوند. 

تدوین اطلس مهارتی کشور

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: خوشبختانه یک طرح پژوهشی ملی نیز در حال اجراست که هدف آن تهیه «اطلس مهارتی کشور» به تفکیک استان‌هاست؛ امیدواریم تا پایان سال بتوانیم نتایج این پژوهش را نهایی کنیم. 

ایمانی در پایان گفت: نتایج این طرح می‌تواند الگوی چندساله‌ای در حوزه آمایش مهارتی ارائه دهد و مسیر آموزش‌های هدفمندتر را برای استان‌ها مشخص کند تا در آینده شاهد اثربخشی بیشتری در مهارت‌آموزی باشیم. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!